شهدا بهترین فرزندان این آب و خاک بودند که خداوند آنها را برای خود برگزید. لذا بسیاری از افراد و گروه‌ها برای آنکه بتوانند خود، دوستان و جامعه‌شان را با فرهنگ شهدا آشنا کنند دنبال آن بوده‌اند تا از زوایای پنهان زندگی این انسان‌های برگزیده مطلع شوند. این خود مشکلاتی را برای خانواده‌ها و دوستان شهدا به وجود آورده است.
رجوع مکرر گروه‌ها، مجموعه‌ها و اشخاص فرهنگی‌کار و علاقمند به تفحص سیره‌ی شهدا به خانواده‌ها و دوستان شهدا جهت دریافت عکس، زندگی‌نامه، اطلاعات و خاطرات شهدا باعث شده است تا بسیاری از اسناد موجود در همین مراجعات مکرر و امانت گرفتن‌ها گم شده و هیچ‌گاه به صاحبان اصلی آنها برنگردد!
گاهی خانواده‌‌های شهدا مجبور می‌شوند برای حفظ اسناد فرزندان خود؛ از امانت دادن این اسناد به دیگران خودداری کنند و یا در بهترین حالت از روی عکس‌ها و اسناد شهدا تکثیر کرده و به مراجعان خود بدهند که این عمل نیز آنها را متحمل هزینه‌های مالی قابل توجهی خواهد کرد.
مجموعه‌ی این مسایل باعث شد تا برخی از علاقمندان به شهدا به فکر راه‌اندازی یک بانک جامع اطلاعاتی از تمام شهدای شهرستان بیفتند. بانکی که بتواند ضمن ارائه‌ی مشخصات کامل هر شهید، تمام اسناد و عکس‌های مربوط به او را به راحتی؛ نه تنها در اختیار همشهریان عزیز قرار دهد بلکه زمینه‌ی بهره‌مندی تمام شهیدپژوهان در سراسر جهان را از این بانک فراهم آورد.
 
بالاخره با پی‌گیری‌ها و هم‌فکری‌های متعدد؛ سایت اینترنتی جامعی طراحی شد تا در کنار معرفی شهرستان کازرون و بیان فرهنگ، تاریخ، اخبار و تحلیل‌های مربوط به آن به معرفی شخصیت‌ها (بخصوص شهدای شهرستان) بپردازد.
اکنون بیش از یک سال از فعالیت این بانک می‌گذرد. در این مدت نام تمام شهدای شهرستان (به ترتیب حروف الفبا) وارد شده و هرکس می‌تواند به راحتی با ورود به اینترنت به اطلاعات مربوط به شهید مورد نظر خود دست یابد.
در کنار نام و نام خانوادگی هر شهید، گزینه‌های دیگری چون نام پدر، تاریخ و محل تولد، تحصیلات، شغل، تاریخ، محل و کیفیت شهادت، همچنین محل دفن هر شهید وجود دارد.
علاوه بر این مشخصات؛ در صفحه‌ی مخصوص هر شهید امکان الحاق چهار نوع سند فراهم شده است. که عبارتند از:
1. الحاقات متنی: در این قسمت می‌توان متن تایپ شده‌ی زندگی‌نامه، خاطرات، دست نوشته‌ها، وصیت نامه، نامه‌ها و دیگر اسناد متنی مربوط به هر شهید را به صورت نامحدود قرار داد.
2. عکس: در این قسمت می‌توان تمام عکس‌های موجود از هر شهید را (حتی با کیفیت بالا) پس از دسته بندی موضوعی در سایت قرار داد. مثلاً عکس‌های هر شهید را می‌توان در موضوعاتی چون دوران کودکی، نوجوانی، دوران تحصیل، با دوستان، با خانواده، در جبهه، عکس‌های شهادت، تشییع و تدفین و... دسته بندی کرد.
3. صوت: در این قسمت می‌توان چنانچه صدای ضبط شده‌ای از شهید وجود داشته باشد آن صدا را پس از تبدیل به فایل مدیاپلیر در سایت قرار داد. صداهای موجود از هر شهید را نیز می‌توان دسته بندی موضوعی کرد.
4. فیلم: آخرین امکانی که برای بانک اطلاعات شهدای این سایت در نظر گرفته شده است امکان الحاق فیلم‌های موجود از هر شهید در صفحه‌ی مخصوص اوست. این فیلم‌ها نیز می‌بایست پس از تبدیل به فایل مدیاپلیر دسته بندی موضوعی شود.
***
این بانک اطلاعاتی هم اکنون در آدرس اینترنتی http://www.kazeroonnema.ir/fa/vip/list/2 در دسترس همگان است. البته اسناد و اطلاعات مربوط به اکثر شهدای شهرستان همچنان ناقص و در حال تکمیل است.
به نظر می‌رسد خانواده‌ها، دوستان و علاقمندان شهدا و نیز برخی از نهادهای فرهنگی شهرستان بخصوص بنیاد شهید، سپاه پاسداران، تیپ دوم امام سجاد(ع)، پایگاه‌های مقاومت مساجد و ستادهای یادواره‌‌ی شهدا که در مناطق مختلف شهرستان تشکیل شده‌اند و طبیعتاً اسنادی از شهدای کازرون را در اختیار دارند؛ می‌توانند در تکمیل این بانک و زنده نگه داشتن نام، یاد و سیره‌ی شهدا و سهولت دریافت اطلاعات مربوط به آنها نقش بسزایی داشته باشند.
هماهنگی برای ارائه‌ی اطلاعات مربوط به شهدا را از طریق ایمیل این پایگاه (info@kazeroonnema.ir) می‌توانید، دنبال کنید.