امام خمینی (ره) جمعه‌ی آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کرد. مسلمانان در تمام نقاط جهان در این روز با برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌هایی؛ آزادی قدس شریف و نابودی رژیم اشغالگر فلسطین را از خداوند متعال مسألت می‌کنند.

امام خمینی(ره) پیش از آنکه یک شخصیت سیاسی باشد، یک عارف وارسته و شخصیتی معنوی است. لذا انتخاب این روز از سوی امام (ره) حاوی برخی ظرافت‌های معنوی است.

  1. ماه مبارک رمضان بهترین ماه‌ها و دعا در آن به اجابت نزدیک‌‌تر از سایر ایام سال است.
  2. دهه‌ی آخر ماه مبارک رمضان جزو پرفضیلت‌ترین ایام سال و دعا در آن به اجابت نزدیک‌تر است.
  3. روز جمعه یکی از اعیاد اسلامی و دعا در این روز نیز به اجابت نزدیک است.
  4. جمعه‌ی آخر ماه مبارک رمضان در میان تمام روزهای جمعه‌‌ی سال، پرفضیلت‌تر و دعا در آن به اجابت نزدیک‌تر است.
  5. راهپیمایی روز قدس به نمازجمعه متصل می‌شود و شرکت در این نماز تأثیر بسیاری در جلب رحمت و توجه خداوند متعال به حاجات نمازگزاران دارد.
  6. دعای برای دیگران و مقدم کردن دیگران بر خود یکی از شرایط تسریع در اجابت دعاست.
  7. در برخی از احادیث بر دعای دسته‌جمعی مؤمنین و تأثیر آن بر تسریع در اجابت دعا تأکید شده است.
  8. اخلاص در دعا از مهم‌ترین شرایط تسریع در اجابت دعاست و چه اخلاصی بالاتر از راهپیمایی با زبان روزه، زیر گرمای آفتاب، برای حل مشکل برادران و خواهران دینی
  9. موضوع دعا یعنی دفع ظلم و نابودی ظالم از جمله دعاهایی است که نه تنها تعارضی با مصلحت شخصی یا گروهی مسلمین ندارد بلکه دقیقاً در راستای همین مصلحت است. پس دلیلی برای عدم اجابت این دعا وجود ندارد.

به نظر می‌رسد امام خمینی(ره) در انتخاب جمعه‌ی آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس به تمام عوامل معنوی که می‌تواند یک دعا را به اجابت نزدیک کند، توجه داشته‌اند لذا می‌توان با قاطعیت گفت: «اسراییل رفتنی است.» و اتحاد مسلمین در مبارزه با اسراییل زمان نابودی این رژیم سفاک و اشغال‌گر را نزدیک‌تر می‌کند.