در تاریخ 8 تیر 1388 یادداشت کوتاهی درباره سفر شهید بهشتی به کازرون نوشتم. در بخشی از این متن آمده بود:

"...شهید بهشتی در اردیبهشت 1358 قبل از اوج گیری تخریب‌ها علیه وی از سوی انقلابیون کازرون به این شهر دعوت شد و در میدان شهدا به سخنرانی پرداخت. سخنرانی وی به عنوان یکی از باشکوه‌ترین سخنرانی‌های این شهرستان در تاریخ ما ثبت شده است.

شهید بهشتی مدتی بعد (در آغاز دومین سال پیروزی انقلاب) در اجتماع مردم شهر مقدس قم به خاطره‌ای از شجاعت مردم کازرون اشاره کرده و می‌گوید:
«یک وقت به بچه‌های کازرون گفتم، می‌گویند آمریکا هوس کرده از مرزهای آبی جنوبی مزدورانش را بفرستد به خاک ما؛ اگر اینها بیایند چه کارش می‌کنید؟ این بچه‌ها توی جلسه‌ی سخنرانی فریاد برآوردند که ما آنها را نابود خواهیم کرد.»

(سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت الله شهید دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی، ج 2، ص 559)"

این متن در همان ایام همراه با تصاویری از آن مراسم در کازرون نما (کلیک کنید) منتشر شد و در برخی از نشریات شهرستان نیز بازنشر یافت.

بعدها متوجه شدم تاریخ سفر شهید بهشتی به کازرون اردیبهشت 58 نیست؛ بلکه این سفر در اوایل نیمه دوم خرداد ماه 1359 در اوج تخریب‌های سازمان مجاهدین خلق علیه او صورت گرفته است.

منشا این اشتباه بنده، انتشار خبر سفر دکتر بهشتی (به عنوان نماینده امام) به کازرون در اردیبهشت 58 در روزنامه‌های سراسری بود. تحقیقات بعدی مشخص کرد، این دکتر بهشتی نه سیدمحمدحسین بلکه شیخ احمد بهشتی است. (در اخبار نام کوچک ایشان ذکر نشده بود.)

جالب اینکه اشتباه بنده باعث شد تا برخی افراد و نشریاتی که صاحب سبکی خاص در انتشار مطالب دیگران به نام خود هستند نیز بدون اطلاع از اصل ماجرا این اشتباه را البته به نام خویش تکرار کنند.

به تصویر زیر دقت کنید.

درباره سفر شهید بهشتی به کازرون

هفته نامه ...، 12 تیر 1391، شماره 311، ص 7

به راستی کدام قسمت این مطلب کوتاه حاصل تلاش نویسنده‌ی آن است؟! حتی متن سخنرانی شهید بهشتی و تعداد جمعیت شرکت‌کننده در مراسم نیز (بدون ذکر منبع) عیناً از یکی از نشریات سراسری کپی‌برداری شده است! و آقایان حتی از ذکر نام عکاس نیز دریغ کرده‌اند!

درباره سفر شهید بهشتی به کازرون


حساسیت من به ذکر منبع اصلی متن سخنرانی از آن جهت است که شهید بهشتی پس از سخنرانی خود در کازرون در چندین سخنرانی در شهرهای دیگر از گفتگویی میان خود و مردم در مراسم سخنرانی‌اش در کازرون خبر داده است که در متن منتشر شده اثری از این گفتگو وجود ندارد. این در حالی است که هفته‌نامه‌ی مذکور در صفحه‌ی اول خود با تیتر درشت ادعا کرده متن منتشره، متن کامل سخنرانی شهیدبهشتی است.
 

درباره سفر شهید بهشتی به کازرون

 

لذا اگر کسی با این باور غلط به متن مذکور مراجعه کند و اثری از نقل قول شهید بهشتی نبیند گمان خواهد کرد که آن شهید عزیز در بیان گفتگوی خود با مردم کازرون اغراق کرده است. غافل از آن‌که متن مذکور حاصل تلاش آن هفته نامه در پیاده‌سازی متن کامل سخنرانی شهید بهشتی نیست بلکه تنها بازنشر متن خبری از سخنرانی شهید بهشتی است.

درباره سفر شهید بهشتی به کازرون

جالب آن است که نشریه‌ی مورد نظر علی‌رغم آن‌که به حقوق دیگران بی‌توجهی می‌کند اما از حساسیت عجیبی نسبت به مطالب منتشر شده در آن جریده برخوردار است! به عنوان نمونه این نشریه در بهمن ماه 1389 با مشارکت بنیاد شهید کازرون ویژه‌نامه‌ای به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کرد و در صفحه آخر آن نوشت: "هرگونه استفاده از مطالب این ویژه‌نامه باید با اخذ مجوز از هفته نامه ... باشد[!]" این در حالی بود که غالب مطالب این ویژه‌نامه نیز پیش از آن در منابع مختلف منتشر شده بود!

درباره سفر شهید بهشتی به کازرون
هفته نامه....، 18 بهمن 1389، ضمیمه شماره 247، ص 6

در پایان امیدوارم اشتباه بنده این اثر را داشته باشد که آقایان از این پس از انتشار مطالب دیگران به نام خود و یا لااقل از انتشار مطالب سایر رسانه‌ها بدون ذکر منبع اصلی خودداری کنند. بی‌شک در این صورت مسئولیت اشتباهات صورت گرفته به صورت مستقیم متوجه منبع اولیه خواهد بود.