پس از راهپیمایی حماسی مردم در تاریخ 9 دی ماه و محکومیت آشوبگران و حرمت شکنان عاشورا و نیز برگزاری چند مناظره‌ی زنده‌ی تلویزیونی درباره‌ی حوادث پس از انتخابات فضای سیاسی جامعه اندک اندک به سمت آرامش سوق می‌یابد.

بی‌شک در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و حوادث پس از آن؛ صدا و سیما در کنار برخورداری از نقاط مثبت متعدد، یکی از عوامل تشدید اختلافات بوده است. نام بردن از اشخاصی که در مناظره‌های تلویزیونی حضور ندارند، پخش اسامی و تصاویر متهمان دادگاه‌ها و ذکر اسامی برخی از اشخاص از زبان آنها، پخش برخی مستندهای خاص و ارائه‌ی برخی تحلیل‌های یک سویه، سانسور برخی از اخبار و حوادث و... رفتارهایی بود که از سوی صدا و سیما صورت گرفت و بیش از آنکه به آرام شدن فضای سیاسی جامعه کمکی بکند موجب التهاب بیشتر جامعه و گرایش بی‌سابقه به شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی بیگانه شد. این همه در حالی صورت می‌گرفت که مقام معظم رهبری به انتقاد صریح از برخی از این رفتارها و تأکید بر تداوم مناظره‌های تلویزیونی (البته با حذف نقاط منفی آنها) پرداخته بودند.

اینک صدا و سیما پس از چندین ماه؛ حرکتی را برای جبران اشتباهات گذشته و اعتمادسازی نسبت به رسانه‌ی ملی آغاز کرده است که می‌تواند در آرام سازی فضای سیاسی جامعه نقش مؤثری ایفا کند. مردم با مشاهده‌ی این مناظره‌ها و شنیدن تحلیل‌های دو طرف با میزان قدرت و استحکام سخنان طرفین مناظره آشنا شده، از یک سو موجبات بصیرت عمومی فراهم می‌آید و از سوی دیگر میزان اشتباهات جریان‌های سیاسی در این مناظره‌ها آشکار می‌گردد. مهم‌تر از همه آنکه این جریان‌ها مجبور به پاسخ‌گویی نسبت به عملکرد ناصواب خویش خواهند بود و مردم به جای شنیدن سخنان معترضین از رسانه‌ی بیگانه این سخنان را در کنار پاسخ طرف مقابل از رسانه‌ها‌ی نظام خواهند شنید.

 

بی‌شک کسی نباید توقع داشته باشد که صدا و سیما از دشمنان و معارضان با نظام و اسلام برای حضور در صدا و سیما دعوت به عمل آورد اما حساب معترضان و منتقدان از حساب دشمنان نظام جداست.

حضور معترضان و منتقدان در مناظره‌ها به صورت طبیعی باعث آشکار شدن مرزبندی آنها با ضد انقلاب خواهد شد و موجبات یأس و ناامیدی بیگانگان را از آنها فراهم خواهد آورد.

نکته‌ی دیگر آنکه صدا و سیما شرعاً و قانوناً موظف است زمینه‌ی حضور افرادی را که با گرایش‌های مختلف سیاسی در 7 ماه گذشته از طریق برنامه‌ها و شبکه‌های مختلف صدا و سیما نامی از آنها برده شده و اتهام اثبات نشده‌ای متوجهشان شده است را فراهم آورد تا آنها نیز در یک برنامه‌ی تلویزیونی به به اتهامات مطرح شده درباره‌ی خود پاسخ‌ بگویند. از سوی دیگر چهره‌ی شاخص‌ترین مسئولان نظام در 30 سال گذشته و نیز عملکرد افتخارآمیز نظام اسلامی در طول این 30 سال در جریان مناظره‌های انتخاباتی سیاه‌نمایی شد تا حدی که این مسأله مورد انتقاد صریح مقام معظم رهبری قرار گرفت.

اینک به نظر می‌رسد دهه‌ی مبارک فجر و ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌تواند بهترین فرصت برای جبران آسیب‌های که در جریان انتخابات و حوادث پس از آن به نظام اسلامی و شخصیت‌های برجسته‌ی آن وارد آمد، باشد.

صدا و سیما می‌تواند با استفاده از چند مجری قوی و دعوت از مسئولان شاخص‌ نظام در قوای سه گانه (در طول 30 سال گذشته) مصاحبه‌های زنده، صریح و بی‌پرده‌ای را درباره‌ی دستاوردهای گذشته‌ی نظام سامان دهد و در کنار آن؛ انتقادها، پرسش‌ها، شبهات و شایعاتی که درباره‌ی میهمانان این برنامه و جرایم و اشتباهات کوچک و بزرگ برخی از آنها در اذهان جامعه وجود دارد را با صراحت تمام مطرح کرده و خواستار پاسخ‌گویی صریح به آنها شود.

البته این برنامه‌‌ها می‌بایست به گونه‌ای مدیریت شود که مجدداً زمینه‌ی ایجاد التهاب و تشنج را فراهم نیاورده و حرکت محکم و قدرتمند نظام اسلامی به سوی فردایی افتخارآمیزتر را رقم زند.

اجرایی درست این پیشنهاد می‌تواند از یک سو آثار سوء تخریب‌هایی که نسبت به عملکرد 30 ساله‌ی نظام صورت گرفته را برطرف کرده و عملکرد افتخارآمیز نظام اسلامی را به مخاطبان و خصوصاً نسل جوان معرفی کند و در کنار نقد مسئولان و حتی اعتراف به خطاهای صورت گرفته از سوی آنها؛ فضای وحدت و یکدلی را در جامعه حکم‌فرما کند.