کتاب «هاشمی در سال ۸۸» به قلم رضا صنعتی ، نویسنده کتاب «مصباح دوستان» و «گفتمان مصباح» پس از دو سال و نیم توقیف، منتشر شد و در نمایشگاه کتاب امسال رونمایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آیین، کتاب «هاشمی در سال ۸۸» که در توجیه و تبیین مواضع هاشمی رفسنجانی تدوین شده با عناوینی نظیر “طرح دولت وحدت ملی”، “علت نگارش نامه به مقام معظم رهبری”، “راهکارهای وی برای حوادث پس از انتخابات”، “امتناع از اقامه نمازجمعه تهران” و “عدم حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف احمدی‌نژاد”، پس از دو سال و نیم توقیف، در نمایشگاه کتاب سال ۹۳ رونمایی می‌شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، انتشارات سلمان فارسی در همین ارتباط اعلام کرد:

کتاب «هاشمی در سال ۸۸» گزارشی جامع از مواضع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ابتدای فروردین ۱۳۸۸ تا پایان اسفندماه این سال است.


این کتاب که به قلم حجت‌الاسلام رضا صنعتی نگاشته شده در خردادماه ۱۳۹۰ برای اخذ مجوز نشر به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تحویل شد. اما دولت دهم به آن مجوز انتشار نداد ولی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مجوز این کتاب در اسفندماه ۹۲ صادر شد. کتاب مذکور هم‌اکنون چاپ شده و آماده رونمایی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است.

کتاب «هاشمی در سال ۸۸» در پنج بخش تنظیم شده است. بخش اول به گزارش مواضع هاشمی در مرزبندی با دشمن و نفی اقدامات ساختارشکنانه اختصاص یافته است. بخش دوم به تبیین مواضع وی در برابر یک جریان از مجموعه جریان‌های اصول‌گرا اختصاص یافته است. در بخش سوم به هشدارهای هاشمی در سال ۸۸ پرداخته شده است. بخش چهارم، راهکارهای وی برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب این سال را گزارش کرده است. فصل پنجم نیز به گزارش چند چالش مرتبط با ایشان (از جمله طرح دولت وحدت ملی، علت نگارش نامه به مقام معظم رهبری، کارگردانی مبارزات انتخاباتی رقبای دکتر احمدی‌نژاد، امتناع از اقامه نمازجمعه تهران، صحنه‌گردانی حوادث پس از انتخابات، عدم حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور، مسائل مرتبط با خانواده هاشمی و…) اختصاص یافته است.کتاب «هاشمی در سال ۸۸» در ۴۶۴ صفحه وزیری با قیمت ۱۸۵۰۰ تومان توسط انتشارات سلمان فارسی منتشر شده که برای اولین‌بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب رونمایی و در غرفه انتشارات دفتر نشر معارف انقلاب عرضه خواهد شد.»
گفتنی است رضا صنعتی در شرایطی به تدوین مواضع آیت الله هاشمی رفسنجانی روی آورده است که در سالهای ابتدایی دهه ۸۰ به تدوین کتابهایی نظیر «مصباح دوستان» و «گفتمان مصباح» درباره آیت الله مصباح یزدی اقدام کرده بود. کتاب “گفتمان مصباح” به قلم رضا صنعتی گزارشی درباره‌ی سوابق مبارزاتی و مواضع فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آیت‌الله مصباح یزدی از سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان نهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ است.
در فصل اول این کتاب “نگاهی گذرا به زندگانی علمی و معنوی” صورت گرفته است. در فصل دوم سوابق مبارزاتی ایشان در جریان پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان “دوران مبارزه” مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم، فعالیت‌های ایشان “از پیروزی انقلاب تا خرداد ۷۶″ به صورت مختصر مرور شده است.
فصل چهارم با عنوان ” آیت‌الله مصباح، دکتر شریعتی و شهید بهشتی” به بررسی انتقادهای آیت‌الله مصباح نسبت به برخی از افکار دکتر شریعتی و رابطه‌ی ایشان با شهید بهشتی پرداخته است. فصل پنجم این کتاب با عنوان “مناظره” نیز شامل ۱۸ موضوع است که در هر یک به گزارش نزاعی علمی ، فرهنگی ، سیاسی و یا اقتصادی میان آیت‌الله مصباح و گروه‌ها یا شخصیت‌های دیگر پرداخته شده است.
“آیت‌الله مصباح از نگاه مقام معظم رهبری” عنوان فصل ششم این کتاب است.رضا صنعتی در پاسخ به این سوال که «چگونه شد به تدوین کتابی درباره آیت‌الله مصباح یزدی روی آوردید؟» گفته بود:«این مساله به سخنرانی‌های آیت‌الله مصباح در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بازمی‌گردد. آن روزها، من در خوانسار طلبه بودم و چون پی‌گیر مباحث فکری بودم، شیوه‌ طرح مطالب و پاسخ‌گویی ایشان برایم از جذابیت خاصی برخوردار بود و از طریق بعضی نشریات سخنرانی‌های ایشان را پی‌گیری می‌کردم. ایشان با زبانی همه‌ فهم به بسیاری از پرسش‌ها و شبهات دینی نسل جوان پاسخ می‌دادند تا اینکه کم‌کم برخی از گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی در واکنش به بعضی از سخنانشان، از فضای مباحث علمی خارج شده و به طرح مطالبی مثل عدم برخورداری آیت‌الله مصباح از سوابق مبارزاتی روی آوردند. طرح این مباحث، سئوالاتی نسبت به شخصیت ایشان برای بنده ایجاد شد و رسیدن به پاسخ این سئوالات برایم جذابیت داشت. به همین دلیل واکنش آیت‌الله مصباح، حامیان و مخالفان ایشان را پی‌گیری می‌کردم. در پی‌گیری‌های خود بعضی از اسناد و مطالبی که به صورت پراکنده از طرف حامیان ایشان مبنی بر برخورداری از سوابق مبارزاتی منتشر می‌شد را قانع کننده می‌دیدم. وقتی برای ادامه‌ تحصیل به کازرون رفتم، به ذهنم رسید که این دفاعیات را در جزوه‌ای جمع‌آوری کنم. این جزوه را در سال ۱۳۸۰ تدوین کردم و برای هفته‌نامه «پرتو سخن» فرستادم که در شماره‌های ۱۰۹ تا ۱۱۴ آن هفته نامه منتشر شد…هجوم تبلیغاتی بسیاری از نشریات، علیه آیت‌الله مصباح ادامه یافت و بنده هم از یک طرف به مطالب جدیدی درباره‌ آیت‌الله مصباح دست پیدا می‌کردم از طرفی دیگر می‌دیدم که کار قابل توجهی (در حد کتاب) در دفاع از ایشان منتشر نمی‌شود. به همین دلیل به ذهنم رسید که مطالب آن جزوه را گسترش داده و در یک کتاب منتشر کنم….بیشتر پی‌گیر سوابق مبارزاتی آیت‌الله مصباح بودم. در سال ۱۳۸۱ برای ادامه تحصیل به قم آمدم. در کنار تحصیل پی‌گیر نوشتن کتاب هم بودم. لذا تصمیم خودم را با بعضی از مسئولان دفتر آیت الله مصباح مطرح کردم و مقداری از کار را به آنها ارائه دادم. آنها هم در معرفی من به مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای در اختیار گذاشتن اسناد سوابق مبارزاتی آیت الله مصباح همکاری کردند. علاوه بر مرکز اسناد به جامعه مدرسین هم مراجعه کردم، در آنجا (جامعه مدرسین) به متن مصاحبه‌ مفصلی با آیت الله مصباح دست یافتم. در این مصاحبه بیش از همه مباحث مربوط به دکتر شریعتی برایم جذاب بود. این مصاحبه تا آن زمان منتشر نشده بود. لذا از بسیاری از مطالب این مصاحبه برای انتشار در کتاب استفاده کردم.»
با این سوابق آیا رضا صنعتی را می توان یکی از سرپل های ارتباطی حلقه پرتو با حلقه کاخ مرمر دانست؟

مرتبط: از «گفتمان مصباح» تا «هاشمی در سال 88» در گفتگو با نویسنده