توضیح: در تاریخ 22 شهریور 1358 روزنامه کیهان به مناسبت ارتحال آیت الله سیدمحمود طالقانی، مصاحبه ای را با آیت الله حسینعلی منتظری منتشر کرده که در بخشی از آن، کیفیت احیای نمازجمعه را در ایران پس از پیروزی انقلاب بیان می کند. در این مصاحبه آمده است:

***

آیت الله منتظری: من 8 سال پیش که در نجف آباد شروع به خواندن نماز جمعه کردم به آقای طالقانی پیغام فرستادم که به هر صورت که هست در تهران نماز جمعه ای بخواند برای آبرو و عظمت اسلام؛ ایشان، قبل از ماه رمضان امسال ـ من قم بودم ـ به من تلفن کرد و راجع به نماز جمعه از من خواست که با امام صحبت کنم.

من گفتم: شما خودتان چرا به امام نمی گویید؟

گفتند: شما بگویید. بگویید که نماز جمعه عامل شوکت و عظمت اسلام است و قبلا اگر بر فرض می گفتید که ما رسمیت نداریم حالا که داریم الحمدلله.

من با امام صحبت کردم و پیغام ایشان را گفتم و گفتیم این حرف کاملاً منطقی و حسابی است و باید کاری کنیم که به وسیله شما (امام) این شعار اسلامی که سبب عظمت و عزت مسلمین است، احیا شود.

امام به من گفتند: شما به علمای شهرستان ها بگویید این کار را بکنند.

من گفتم: نخیر آقا! این درست نیست؛ شما رهبر هستید این کار را بکنید و پذیرفتند.

این بد بود که کشور ما که کشوری اسلامی و حکومت جمهوری اسلامی بود و در همه کشورهای اسلامی صدا کرده بود، از همه کشورهای اسلامی بیایید و ببینید این شعار اسلامی متروک است؛ خیلی بد بود و بایستی احیا می شد و امام بالاخره در خیلی شهرها امام جمعه تعیین کردند؛ خلاصه این خاطره ای بود که آیت الله طالقانی به ما گفتند که به امام بگوییم در تهران نمازجمعه برگزار شود.