اشاره: چند شب پیش یکی از دوستان شوخ طبع یک سوال شرعی را احتمالاً به نیابت از همسرشان به صورت پیامکی پرسید. تا قانع شدن ایشان پیامکهای متعددی میان ما رد و بدل شد. اکنون مناسب دیدم متن این پیامکها را خصوصاً برای مطالعه خواهران گرامی منتشر کنم. هم لطیف است و هم فقهی!

***

حاج آقا سلام! طاعات قبول. حال شما؟ یه سوال شرعی: وضعیت قرآن خوندن برای خانم هایی که عذر شرعی دارن توی ماه مبارک چطور هست؟

 

با سلام و آرزوی قبولی طاعات. الحمدلله. سوره هایی که سجده واجب دارند را نخوانند. التماس دعا

 

ممنون. پس مسأله کراهت داشتن بیش از چند آیه چی؟

 

کراهت در عبادات به معنای کمتر بودن ثواب است نه بد بودن عمل. البته لمس آیات برایشان جایز نیست.

 

یعنی اینکه برای یه عمل مستحب یه عمل مکروه انجام دادن مهم نیست؟! یعنی بهتر نیست که تقوا پیشه کرد؟ یعنی با اینکه تو این ماه قرآن خوندن خیلی ثواب داره ولی تقوا کرد و نخوند؟

 

جوک بود؟

 

نمی دونم شما بگید؟ به نظر من وقتی مرجع تقلید میگه بیش تر از هفت تا آیه کراهت داره دیگه حالا چه در ماه های عادی چه در ماه رمضان. دچار چالش شدم گفتم از شما بپرسم راهنمایی کنیدsmiley

 

معنای کراهت در عبادات با کراهت در غیر عبادات متفاوت است. نوشتم: "کراهت در عبادات به معنای کمتر بودن ثواب است نه بد بودن عمل"

 

واقعا؟ عجبsmileyیعنی کار مکروه در عبادات ثواب دارد؟ پس این تعریف کراهت که یعنی: "انجامش ندهیم بهتر است" مربوط به مسایل غیرعبادات است؟

 

مگر می شود عباداتی جایز باشد و ثواب نداشته باشد؟! مثال: وقتی می گویند نماز خواندن در خانه مکروه است یعنی ثوابش از نماز خواندن در مسجد کمتر است.

 

خیلی مثال خوبی بود حاج آقا توجیه شدم. فقط اینو هم توجه کنید لطفا: اینکه در رساله زده احکام ویژه حائض: "خواندن بیش از هفت آیه مکروه است" یعنی چی؟ نه واقعاً یعنی چی؟ پس چرا نوشته؟ یعنی فقط نوشته جهت اطلاع؟ خواسته بگه خانم شما در این دوران قرآن بخونی کمتر ثواب می کنی؟؟ یا خواسته بگه این کارو نکنی بهتره؟

 

صبر کن

 

چشم!

 

تا هفت آیه ثوابش مثل غیر حائض است؛ بیش از آن ثوابش کمتر است. آیت الله بهجت: "کراهت خواندن قرآن [برای حائض] کراهت عبادی است نه حقیقی؛ پس ترک خواندن نه احوط است نه بهتر. پس خواندن با ثواب کمتر اولویت دارد."

 

تکبیر. الله اکبر... ممنون حاج آقا یه دغدغه بزرگ رو برامون حل کردین. دیگه کاملاً توجیه شدمsmiley

برای جواب سوال آخرت کلی کتاب دیدم

 

به به چقدر ثواب کردینsmileyممنون. پس بازم سوال داشتم بپرسم سرانه مطالعه تون بره بالا. خخخخخ

 

در خدمتیم

 

خیلی لطف کردین. تا مسایل بعد و چالش های آتی التماس دعا. خدا نگهدارsmiley