آیت الله شهید محمدحسین بهشتی از جمله روحانیون انقلابی بود که نقش ویژه‌ای در مبارزات انقلابی پنهان، مدیریت نظام اسلامی، معماری قانون اساسی و سیستم قضایی کشور و فعالیت‌های منسجم و سازمان‌یافته‌ی سیاسی و... داشت. همین نقش باعث شد تا از یک سو مورد غضب دشمنان اسلام و نظام اسلامی و از سوی دیگر مورد حسادت یا تخریب برخی از شخصیت‌های داخلی (که در میان آنها چهره‌های موجه و شاخصی نیز وجود داشت) واقع شده و موجبات ترور شخصیت (در مرحله‌ی اول) و نهایتاً شهادت ایشان را فراهم آورد.

 
شهید بهشتی  در زمان اوج گیری تخریب‌ها علیه وی از سوی انقلابیون کازرون به این شهر دعوت شد و در میدان شهدا به سخنرانی پرداخت. سخنرانی وی به عنوان یکی از باشکوه‌ترین سخنرانی‌های این شهرستان در تارخ ما ثبت شده است.
 
شهید بهشتی مدتی بعد (در آغاز دومین سال پیروزی انقلاب) در اجتماع مردم شهر مقدس قم به خاطره‌ای از شجاعت مردم کازرون اشاره کرده و می‌گوید:
 
«یک وقت به بچه‌های کازرون گفتم، می‌گویند آمریکا هوس کرده از مرزهای آبی جنوبی مزدورانش را بفرستد به خاک ما؛ اگر اینها بیایند چه کارش می‌کنید؟ این بچه‌ها توی جلسه‌ی سخنرانی فریاد برآوردند که ما آنها را نابود خواهیم کرد.»
 (سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت الله شهید دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی، ج 2، ص 559)
 
تصاویری از حضور شهید بهشتی در کازرون را می‌توانید در سایت کازرون نما (+) ببینید.
 
انشاءالله در آینده بیشتر در این باره خواهیم نوشت.