در تاریخ 12بهمن ماه 89 مقاله‌ای با عنوان «آقای هاشمی! این جملات تاریخی شماست» در انتقاد از آیت الله هاشمی برفسنجانی به نام بنده در سایت «الف» منتشر شد.

 

پس از انتشار مقاله‌ی مذکور، در تماس با دکتر توکلی علت ماجرا را جویا شدم که ایشان قول پی‌گیری دادند. پس از آن، تکذیبیه‌ای به پست الکترونیکی «الف» ارسال کردم که با سفارش دکتر توکلی؛ گرچه تکذیبیه‌ی مذکور  در سایت «الف» منتشر و مقاله‌ی مورد اشاره نیز اصلاح شد اما این اصلاح در زمانی رخ داد که مقاله به آخرین مطلب سایت در صفحه‌ی اول تبدیل شده بود و به صورت طبیعی اکثر سایت ها، وبلاگ‌ها و اشخاصی که مقاله‌ی مورد اعتراض را خوانده و یا منتشر کرده بودند اصل مطلب را متوجه نمی‌شدند!

تلاش بنده برای انتشار مستقل تکذیبیه به نتیجه نرسید اما امیدوارم سایت‌هایی که مقاله‌ی تحریف شده‌ی مذکور را به نقل از الف منتشر کرده بودند از چنین تقوا و حریتی برخوردار باشند که متن مقاله‌ی اصلی و تکذیبیه‌ را نیز منتشر کنند. 

 

 نکته‌ی جالب دیگر آنکه «الف» متن تکذیبیه و مقاله‌ی اصلی را دقیقاً به جای مقاله‌ی مورد اعتراض قرار داد در حالی که بیش از 130 نظر مربوط به مقاله‌ی مورد اعتراض بنده همچنان باقی مانده است. با این حساب اگر شخص یا اشخاصی فی‌البداهه متن اصلاح شده و نظرات کاربران را بخوانند گمان می‌کنند که اغلب کاربران منظور نویسنده را بر عکس فهمیده‌اند!

 به هر حال متن کامل تکذیبیه در ادامه تقدیم خوانندگان عزیز می‌‌شود:

 

مدیریت محترم سایت الف

با سلام

احتراماً به عرض می‌رساند چندی پیش مقاله‌ای با عنوان «هاشمی و افراطیون اصلاحات» از سوی اینجانب برای انتشار در آن سایت محترم ارسال شد، روز 13 بهمن ماه متوجه شدم که یک روز قبل این مقاله با عنوان و محتوایی جدید (!) به نام اینجانب در سایت الف منتشر شده و برخی دیگر از سایت‌ها از جمله تابناک، تریبون، رهوا، مشرق و... نیز به نقل از الف به بازنشر آن اقدام کرده‌اند لذا خواهشمند است متن اصلی و توضیحات زیر را به صورت مستقل، درج کنید.

 تحریفات و اضافاتی که نسبت به مقاله‌ی اینجانب به وقوع پیوسته شامل موارد زیر است:

 1. حذف عباراتی از ابتدای مقاله‌

عبارات زیر از ابتدای مقاله‌ی اینجانب حذف شده است:

«به دنبال طرح مطالبی مبنی بر سکوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در برابر موج اهانت به مقدسات در زمان حاکمیت اصلاح طلبان، شایسته دیدم به بازنشر قسمت‌هایی از مواضع ایشان که قبلاً در کتاب «مشروعیت آسمانی» منتشر شده بود، اقدام کنم.»

 2. اضافه کردن عباراتی به ابتدای مقاله‌

عبارات زیر به ابتدای مقاله‌ی بنده اضافه شده است:

«این روزها سکوت آیت الله هاشمی رفسنجانی در برابر موج اهانت به نظام و مقدسات، وی را در برابر این پرسش قرار داده است که چرا حاضر نیستند حداقل از مواضعی قبلی خودشان دفاع کنند و چرا با سکوتشان همه دلسوزان و علاقه مندان به این نظام را منتقد خود ساخته اند. آیا این انتظار زیاد و بعیدی است که آیت الله هاشمی همچون سالهای اصلاحات در مقابل این جریان فاسد سیاسی مواضع شفاف بگیرند؟»

 3. اضافه کردن عباراتی به انتهای پاراگراف دوم مقاله

عبارات زیر به انتهای پاراگراف دوم مقاله‌ی اینجانب اضافه شده است:

«هرچند جای این سوال وجود دارد که سایت آیت الله هاشمی  که هر از گاهی سخنان تاریخی ایشان را منتشر می کند چرا از کنار این مواضع آیت الله هاشمی می گذرد و آنها را در این برهه تاریخی  و پر اهمیت در معرض دید مردم قرار نمی دهد؟»

 4. حذف عباراتی از انتهای مقاله‌

عبارات زیر از انتهای مقاله‌ی اینجانب حذف شده است:

«مطالب فوق، جملات صریح و شفافی است که هفته‌ نامه‌ی پرتو سخن به نقل از آیت الله هاشمی رفسنجانی در مقام مقابله با سیاست‌های حاکم بر کشور در دوران هشت‌ ساله‌ی اصلاحات منتشر کرده است.»

 5. حذف آدرس‌های مورد استناد

منبع تمام جملات مورد استناد اینجانب از متن مقاله حذف شده است. جملات مورد استناد مقاله‌ی مذکور از هفته‌ نامه‌ی پرتوسخن نقل شده بود که نتیجه‌ی حذف منبع و نگه داشتن تاریخ، آن خواهد بود که خوانندگان با مراجعه‌ی احتمالی به نشریات در تاریخ‌های مذکور چنین جملاتی را نیابند چون پرتوسخن به صورت هفتگی منتشر می‌شود و طبیعتاً تاریخ مطالب چند روز پس از بیان و انتشار آنها در سایر روزنامه‌هاست.

 6. تغییر عنوان

عنوان مقاله‌ی اینجانب از «هاشمی و افراطیون اصلاحات» به «آقای هاشمی! این جملات تاریخی شماست» تغییر کرده است در حالی که در تمام مقاله‌‌ی اصلی هیچ جمله‌ای خطاب به آقای هاشمی وجود ندارد!

 7. اضافه کردن روتیتر

عبارت «چرا سایت آیت الله هاشمی این سخنان را منتشر نمی کند؟» بالای تیتر مقاله در صفحه‌ی نخست سایت منتشر شده است در حالی که چنین مضمونی در مقاله‌ی اصلی وجود ندارد!

 نکته‌ی آخر اینکه مجموعه‌ی تحریفات و حذف و اضافات زیر دقیقاً معنایی خلاف اراده‌ی نویسنده را به مخاطب القا می‌کند.

 اینجانب با شناختی که از مدیریت محترم سایت الف دارم مطمئن هستم که ایشان از این اقدام بی‌اطلاع بوده‌اند لذا امید واثق دارم که توضیحات مذکور عیناً در همان محلی که اصل مقاله منتشر شده است؛ درج خواهد شد.

موفق باشید

رضا صنعتی

تکذیبیه و مقاله‌ را در سایت الف از اینجا ببینید.

 انتشار تکذیبیه در آینده با عنوان مصائب انتشار مقاله درباره هاشمی