روز شنبه 17 اسفند ماه برادر بزرگ، انقلابی و عزیز جناب آقای حاج علی اسدزاده (مدیر مسئول محترم هفته نامه شهرسبز) با بنده تماس گرفته، ضمن خبر دادن از برگزاری همایش تجلیل از شخصیت استاد علی دوانی در روزهای 21 و 22 اسفند در شهر کازرون، از قصد هفته نامه‌ی مذکور برای انتشار ویژه‌نامه‌ای درباره‌ی استاد علی دوانی خبر داده، از بنده خواستند تا چنانچه مطلبی در این زمینه دارم برای انتشار در اختیار نشریه‌ی مذکور قرار دهم.

اینجانب عرض کردم که در این فرصت اندک امکان نگارش مطلبی درباره‌ی این شخصیت ارزشمند وجود ندارد اما به ایشان اطلاع دادم که سایت کازرون نما پس از ارتحال مرحوم دوانی مجموعه‌ای از عکس‌ها، پیام‌ها و مقالاتی که درباره‌ی وی منتشر شده بود را در صفحه ویژه‌ی وی در قسمت «شخصیت‌های کازرون» بازنشر داده که قابل استفاده است.

در کنار این مطلب به این نکته اشاره کردم که اخیراً خوانده و شنیده‌ام که برخی از مسئولان شهرستان در هنگام نام بردن از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین علی دوانی از تعبیر «علامه دوانی» استفاده می‌کنند. از آقای اسدزاده با توجه به نفوذ و ارتباط‌شان خواستم تا به مسئولان و دست‌اندرکاران همایش تذکر دهند تا کاری نکنند که شخصیت «علامه جلال‌الدین دوانی» تحت‌الشعاع برگزاری این همایش قرار گیرد. چراکه تاکنون هرگاه تعبیر «علامه دوانی» به کار می‌رفت ذهن‌ها متوجه «علامه جلال‌الدین» می‌شد اما با اصراری که اخیراً برخی افراد از خود نشان می‌دهند، این تبادر ذهنی در حال مخدوش شدن است.

خصوصاً این‌که امروز در حوزه‌های علمیه حتی برای بسیاری از حضرات آیات و اعاظم علمی حوزه نیز از تعبیر «علامه» استفاده نمی‌شود. مایه‌ی خوشحالی بود که آقای اسدزاده نیز این دغدعه را تأیید کرده، از تذکر خود به برخی مسئولان خبر داد.

شهر سبز

چند روز بعد ایمیلی برایم ارسال شد که حاوی ویژه‌نامه‌‌‌ی چهار صفحه‌ای هفته نامه‌ی شهرسبز درباره‌ی مرحوم دوانی بود. این ویژه‌نامه بنده را مبهوت کرد. چرا که در این چهار صفحه، چهار مرتبه با تیتر درشت از استاد علی دوانی با عنوان «علامه» یاد شده بود. بدتر از آن این‌که در بالای صفحه‌ی اول این ویژه‌نامه‌ از همکاری بنده به عنوان یک «مورخ» در انتشار ویژه‌نامه‌ی مذکور یاد شده بود!

در حالی که اولاً بنده هیچ نقشی در انتخاب مطالب و انتشار ویژه‌‌نامه‌ی مذکور نداشتم و ثانیاً تعبیر بزرگی چون «مورخ» تنها شایسته‌ی بزرگان علم تاریخ است.

برای بنده واضح است که اشکالات مذکور متوجه عوامل اجرایی نشریه است و بکارگیری دقت لازم قبل از چاپ می‌تواند مانع از تکرار موارد مشابه شود.

با  احترام

رضا صنعتی

21 اسفند 92

 

--------------------------------------------------------

این متن جهت انتشار در هفته نامه شهرسبز نگاشته شده است.