با فاصله‌ی کوتاهی از رأی معنادارد مردم به حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی؛ صدا و سیما تصمیم گرفت تا به مطالبه‌ی چهار سال پیش رهبری از این رسانه پاسخ گوید.

 

مقام معظم رهبری در 29 خرداد ماه 1388 پس از اشاره به مناظره‌های انتخاباتی فرمودند:

«خیلى خوب است که این‏جور مناظره‏ هایی در سطوح مدیریتى ادامه پیدا کند ـ البته با حذف آن عیوبى که بعد به آن اشاره خواهم کرد ـ و افراد، مسئولین، خودشان را در معرض نقد و انتقاد قرار بدهند و پاسخ‌گو باشند و پاسخ بدهند و تبیین کنند. خیلى از اوقات اگر چنان‌چه یک انتقادى به کسى بشود، این فرصتى است براى او که بتواند ذهن‌ها را روشن کند، تبیین کنند، حقیقت را بیان کنند؛ خیلى چیز خوبى است؛ البته با حذف آن عیوبى که عرض خواهم کرد. اگر این جور مناظره‏ها در طول سال و در طول چهار سال ادامه داشته باشد، دیگر وقتى در هنگام انتخابات پیش آمد، حالت انفجارى پیدا نمی‌کند؛ همه‏ى حرف‌ها در طول زمان گفته خواهد شد، شنیده خواهد شد؛ نقدها، پاسخ‌ها، جواب‌ها.»

 

این‌که چرا صدا و سیما در چهار سال گذشته علی‌رغم این توصیه‌ی ارزشمند به تریبون یک جناح تبدیل شد و امروز بلافاصله پس از انتخاب رییس جمهور جدید؛ ناگهان تصمیم می‌گیرد تا به آن توصیه‌‌ عمل ‌کند؛ در جای خود قابل بررسی است اما به هر حال می‌بایست برگزاری مجدد مناظره‌ها را به فال نیک گرفت.

شاید اگر در طول چهار سال گذشته نیز به جای کوبیدن یک طرفه‌ی یک جناح و بایکوت یا تخریب برخی از شخصیت‌های ریشه‌دار انقلاب چنین مناظره‌هایی برگزار می‌شد؛ وضعیت اعتماد مردم به صدا و سیما و جناح موسوم به اصول‌گرا بهتر از امروز بود. این را با یقین عرض می‌کنم که بخش مهمی از مسئولیت شکست اصول‌گرایان در انتخابات اخیر به عمل‌کرد چهار سال گذشته‌ی صدا و سیما برمی‌گردد.

 

اما آنچه انگیزه‌ی نگارش این متن را فراهم آورد، توهینی بود که در قسمت دوم این مناظره به شعور مردم صورت گرفت.

در دومین قسمت از این مناظره؛ شش نفر از فعالان سیاسی با موضوع تحزب در ایران به مناظره پرداختند. این شش نفر که صندلی و شماره‌ی آنها به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده بود عبارت بودند از آقایان محمد‌نبی حبیبی (دبیر کل حزب موتلفه اسلامی)، الیاس حضرتی (مدیرمسئول روزنامه اعتماد)، محمد‌رضا خباز (نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و هشتم)، غلامعلی دهقان (سخنگوی حزب اعتدال و توسعه)، عباس سلیمی‌نمین (روزنامه نگار) و مهدی فضائلی (روزنامه‌نگار)

 

مجری مناظره؛ در طول برگزاری این نشست ضمن اعلام شماره پیامک برنامه و عدد اختصاص یافته به هر کدام از آقایان شرکت‌کننده در مناظره؛ اعلام کرد که مردم می‌تواند با ارسال شماره‌ی شخص مورد نظر خود به دیدگاه‌های شرکت‌کنندگان رأی بدهند. نتیجه‌ی شرکت در این نظرسنجی انتخاب دو نفر برای شرکت در مناظره‌ی دو نفره در قسمت پایانی این برنامه بود.

 

اما متأسفانه در زمان برگزاری مناظره‌ی دو نفره؛ ابتدا اعلام شد که نتایج نظرسنجی آماده نشده است. سپس یک نیروی تند اصول‌گرا (سلیمی‌نمین) را در مقابل آرام‌ترین مخالف وی (دهقان) قرار دادند و در بیان علت انتخاب آن شخصیت آرام اعلام کردند که بسیاری از مردم به ایشان رأی داده‌اند! جالب آنکه تا پایان برنامه نیز میزان و درصد آرای هیچ‌کدام از شخصیت‌های شرکت‌کننده در مناظره اعلام نشد.

 

اخیراً اما تصاویری از این مناظره منتشر شده است که نشان می‌دهد؛ آقایان خباز و حضرتی (نفر سوم و دوم) بیشترین آرای مردمی را به خود اختصاص داده بودند. صدا و سیما تاکنون از ارائه‌ی هرگونه توضیحی در این رابطه خودداری کرده است.

نظرسنجی صدا و سیما

عکس های بیشتر

جالب اینکه در قسمت سوم مناظره که جمعه‌ی گذشته برگزار شد، صدا و سیما تصمیم گرفت تا با تغییر پرسش برنامه از خیر انتخاب دو نفر نهایی با رأی مردم بگذرد و این انتخاب را به تماشاچیان حاضر در سالن واگذارد. به همین دلیل نظرسنجی مردمی نیز هیچ اشکالی پیدا نکرد و نتایج آن که البته با منافع جناحی آقایان تعارض نداشت نیز در اواسط برنامه اعلام شد.

اکنون پرسش اصلی آن است که مسئولان صدا و سیما چگونه به خود اجازه می‌دهند تا نتایج واقعی آرای مردم را به گونه‌ای خلاف واقع جلوه دهند؟ آیا این گونه رفتارها ثمری جز اعتماد سوزی دارد؟