از جمله عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران بهره برداری صحیح از مراسم امام حسین(ع) و یارانش بود. کازرون نیز از جمله شهرهای پیشتاز در این عرصه به حساب می آمد. از جمله اقداماتی که در این راستا صورت می گرفت، مبارزه با مصادیق خرافه و حرکات غیر عقلایی مانند بلند کردن آهن آلات سنگین (به زبان کازرونی: شدّه!) و جایگزین کردن روش های نو، هنرمندانه و سازنده به جای آنها بود.

از جمله مصادیق هنرمندانه ای که تأثیر بسیار زیادی در جوّ شهر داشته و رنگی تازه به عزاداری ها می داد، یکی استخراج اسامی تمام یاران امام حسین(ع) در کربلا با کمک برخی از علمای شهر و نوشتن اسامی هر دو نفر از آنها بر روی یک تابلو و به دست گرفتن این تابلوها در عزاداری و راهپیمایی ها و دیگری نوشتن شعارهای انقلابی استخراج شده از قیام امام حسین بر روی پارچه، مقوا، تابلو و... و حمل آنها در مراسم عزاداری بود. این روش تأثیر بسیار زیادی در زنده کردن روحیه ی حماسی و شهادت طلبی مردم داشت.

کار نوشتن این تابلوها توسط تعدادی از هنرمندان شهر از جمله برادران شیخ الحکمایی انجام می گرفت. ما در ادامه تصاویری از این تابلو ها و پارچه نوشته ها در دستان مردم انقلابی کازرون را ارائه کرده و تذکر می دهیم که جامعه ی امروز ما نیز همچنان تشنه و پذیرای روش های نو، هنرمندانه و سازنده ای از این قبیل است.

 

تابلوی زهیربن قیس و زهیربن مسلم و چند پارچه نوشته

پارچه: محرم ماهی که خون بر شمشیر پیروز می شود.

چندین پارچه، تابلو و مقوا

 

چندین پارچه، تابلو و مقوا