طی سالیان گذشته بارها در هنگام عبور از مقابل دانشگاه تهران با توزیع گسترده‌ی تراکت‌های تبلیغاتی «فروش پایان نامه، ترجمه، تحقیق و مقالات ISI و ISC در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری» مواجه ‌شده بودم.

هفته‌ی گذشته اما برای انجام کاری مجدداً از مقابل این دانشگاه عبور کردم، به نظرم رسید حجم این قبیل تبلیغات در مقایسه با گذشته بیشتر شده است.

من نمی‌دانم چند درصد از دانشجویان تحقیقات، مقالات و پایان‌نامه‌های علمی خود را به این روش تهیه می‌کنند اما معتقدم حجم تبلیغات صورت گرفته، آن هم در مقابل دانشگاه تهران هدفی جز «تحقیر و اهانت به حیثیت علمی کشور» را دنبال نمی‌کند. در حالی که ما در سالیان اخیر بر رشد علمی کشور تأکید کرده‌، تقویت روحیه‌ی خودباوری علمی را وجهه‌ی همت خویش قرار داده‌ایم، تحمل این اهانت به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

این‌که چرا این پدیده‌ی زشت و اهانت آشکار تاکنون با واکنش مناسبی از سوی مجامع علمی کشور مواجه نشده است نیز در جای خود قابل بررسی است اما اکنون که دولتی جدید بر سر کار آمده از مسئولان وزارت علوم توقع می‌رود تا با پی‌گیری‌های خود از طریق مراکز ذی‌ربط اقدام عاجلی در برخورد با این پدیده‌ی زشت انجام دهند.