توضیح: متن حاضر پاسخی است به پرسش‌های سایت کازرون نما درباره «روز کازرون»

 

انتخاب روزی به نام «روز کازرون» برای شهرستان کلاً چه کارکردی دارد و چه نقشی در توسعه و پیشرفت شهر ما ایفا می‌کند؟

انتخاب یک روز با عنوان «روز کازرون» در صورتی که محدود به مرزهای جغرافیایی شهرستان نشود و لااقل بازخورد ملی داشته باشد می‌تواند عاملی برای هرچه بیشتر شناخته شدن این شهرستان و توجه به ظرفیت‌های نهفته‌ی تاریخی، دینی، فرهنگی، سیاسی، گردشگری، زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی شهرستان باشد.

به بهانه‌ی این روز می‌توان هم گذشته‌ی افتخارآمیز کازرون را به نسل جوان این شهرستان شناساند و هم نخبگان امروزمان را در عرصه‌های گوناگون شناسایی کرد؛ از آنها تجلیل نمود و از ظرفیت بالای آنها در رشد و پیشرفت شهرستان بهره برد.

در روز کازرون و در کمیته‌هایی که برای برگزاری باشکوه این روز تشکیل می‌‌شود حتی می‌توان در کنار یافتن و بیان نکات مثبت خود، به شناخت خصوصیات اخلاقی، اجتماعی و رفتاری منفی جامعه‌ی کوچک خویش پرداخت؛ می‌توانیم به این بهانه ضعف‌هایمان را نیز بشناسیم و با کمک علمای اخلاق و جامعه‌شناسی در رفع آنها بکوشیم.

پیشنهاد شما برای روش انتخاب این روز چیست و فکر می‌کنید چگونه می‌توان به یک اجماع قابل قبول و پسند برای عموم مردم رسید؟

برای انتخاب «روز کازرون» به دو روش می‌توان عمل کرد؛ یکی به روش دستوری به این معنا که جمع محدودی که معمولاً سلایقشان به هم نزدیک است دور هم جمع شده و بگویید به نظر ما فلان روز «باید» به عنوان «روز کازرون» انتخاب شود و حتی دنبال این باشند که نظرات نخبگان را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که در نهایت به نظر آنها ختم شود. این روش به نظر بنده در هیچ شهری با خصوصیات کازرون مقبول نخواهد بود. حتی اگر این جمع بهترین انتخاب را داشته باشند نیز با واکنش‌ها و مخالفت‌های فردی و اجتماعی روبرو خواهند شد. این مخالفت‌ها بیش از هر چیز محصول روش غلطی است که در این انتخاب دنبال شده ‌است و حتی باعث سوزاندن روزی شود که آنها به آن توجه دارند.

روش دیگر اما آن است که از ابتدا با وسعت دید و اجتناب از تنبلی‌ها، خط‌کشی‌ها و تنگ‌نظری‌هایی که بعضاً گرفتار آن هستیم از همان ابتدا سراغ نخبگان و صاحب‌نظران کازرونی در نقاط مختلف کشور و بلکه دنیا برویم. این کار با گسترش امکانات ارتباط جمعی کار دشواری نیست. به راحتی می‌توان از همان ابتدای انتخاب روز کازرون نام این شهر و افتخاراتش را فریاد زد. آیا مجموع تصمیم‌گیران درباره‌ی انتخاب این روز به اندازه‌ی یک مدیر بازرگانی همت و ابتکار ندارند که مثلاً از ظرفیت رسانه‌ی ملی در فراخوان انتخاب این روز بهره ببرند و صدای خود را به کازرونی‌های ساکن در سراسر کشور برسانند؟! نمی‌توانند از ظرفیت سایت‌های خبری و شبکه‌هایی اجتماعی برای اطلاع‌رسانی به کازرونی‌های خارج از کشور بهره‌برداری کنند؟!  آیا بیشتر همراهی و همکاری نخبگان شهرستان را به دنبال دارد یا روش قبل؟!

روز کازرون باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و چه شاخصه‌هایی را در بر گیرد؟

به نظر من شما با مجموعه مصاحبه‌هایی که آغاز کرده‌اید در واقع روشی را دنبال می‌کنید که می‌بایست از سوی شورای فرهنگ عمومی شهرستان آغاز می‌شد. نمی‌دانم آیا آنهایی که به سبب جایگاه قانونی‌شان می‌بایست حرف نهایی را در این زمینه بزنند، حرف نهایی‌شان را زده‌اند یا نه؟! آیا به این نظرات توجه خواهند کرد یا نه؟! اما بگذارید چند ملاک را بیان کنم.

1. به نظر من «روز کازرون» پیش و بیش از هر چیز می‌بایست «روز افتخار» باشد. یعنی روزی که انتخاب می‌شود باید این قابلیت را داشته باشد که ما کازرونی‌ها خودمان را مفتخر به آن بدانیم. برخی روزهایی را پیشنهاد می‌کنند که از قابلیت افتخار تهی‌ است. مثلاً اینکه ما یکی از روزهای تعطیلات فروردین ماه را انتخاب کنیم چه افتخاری برای ما دارد؟! وقتی ما در سطح ملی بگوییم که مثلاً روز پنجم فروردین روز کازرون است در مقابل این پرسش که این روز چه ویژگی‌ افتخارآمیزی دارد چه خواهیم گفت؟ تعطیلات نوروز به اعتبار آب و هوایش و به اعتبار سرکشی بومی‌های ساکن شهرهای دیگر از وطن خود روز تمام شهرهای ایران است و از این جهت برجستگی خاصی برای کازرون ندارد. علاوه بر این، بسیاری از کازرونی‌های ساکن وطن در آن ایام از فرصت تعطیلات برای سفرهای سیاحتی یا زیارتی و خارج شدن از شهرستان بهره می‌‌برند. البته می‌توان از تعطیلات نوروز و حضور نخبگانی که در این ایام به وطن خود سر می‌زنند برای تشکیل کمیسیون‌های «روز کازرون» بهره برد.

2. به نظر بنده «نقش داشتن عموم مردم شهرستان» در خلق روزی که به عنوان روز کازرون انتخاب خواهد شد، از اهمیت بالایی برخوردار است. وقایعی در تاریخ کازرون وجود دارد که در عین برخورداری از ارزش و اهمیت، اما عموم مردم نقشی در خلق آن نداشته‌اند. مثلاً عموم مردم کازرون در تولد و یا درگذشت فلان شخصیت ارزشمند کازرونی نقشی ایفا نکرده‌اند. انتخاب این قبیل روزها برای شهرهایی مناسبت است که در تاریخ خود فاقد روزهای مهمی باشند که در خلق آن‌ها عموم مردم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

3. به نظر بنده «خودجوش بودن» وقایعی که در یک روز خاص اتفاق افتاده، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که می‌بایست در انتخاب روز کازرون مورد توجه قرار گیرد. روزهای مهمی در تاریخ کازرون وجود دارند که عموم مردم در آن حضور چشمگیر داشته و نقش ایفا کرده‌اند اما قبل از فرا رسیدن آن روزها از سوی مسئولان مربوطه برای باشکوه برگزار شدن آنها فراخوان عمومی صورت گرفته است. به عبارتی مردم کازرون ابتداءً در انتخاب و خلق آن روز نقشی نداشته‌اند. چنین روزهایی نمی‌توانند انتخاب مناسبی برای «روز کازرون» باشند.

4. از نظر بنده برخورداری از «ویژگی ملی» یکی دیگر از شرایط لازم برای انتخاب روز کازرون است. ما نباید از روزی به عنوان «روز کازرون» یاد کنیم که جا انداختن آن در سطح ملی متحمل زحمات فراوان باشد؛ بلکه باید روزی را انتخاب کرد که مردم ایران قبلاً «در آن روز» یا «به مناسبت آن روز» بارها نام کازرون را شنیده باشند. ما با دست گذاشتن بر روی چنین روزی در سطح ملی مانع از آن می‌شویم که نسل‌های بعد، این روز را فراموش کنند. انتخاب روزی با این ویژگی طبیعتاً از چنین ظرفیتی برخوردار خواهد بود که صدا و سیما مستندهای متعددی را درباره‌ی آن روز تولید و در سطح ملی پخش کند. همچنین به مناسبت فرا رسیدن آن روز، هر سال جمعی از مردم و نخبگان شهر می‌توانند به نمایندگی از سایرین به دیدار جمعی از بزرگان کشور رفته، یاد و خاطره‌ی کازرون و کازرونی‌ها‌ را از زبان آنها در ذهن مردم ایران زنده نگه دارند.

5. از نظر بنده نداشتن شریک‌های متعدد در افتخار به روزی که قرار است به عنوان «روز کازرون» انتخاب شود از جمله ویژگی‌هایی است که می‌بایست لحاظ شود. چرا که روی روزها و وقایعی که شریک‌ها و مدعیان متعدد دارند نمی‌توان متمرکز شد و نسبت به اختصاص دادن آن روزها به کازرون در سطح ملی جریان سازی کرد.

6. تاریخ دقیق برخی از وقایع مهم کازرون یا مورد اختلاف است و یا بر اساس تاریخ قمری تعیین شده است. انتخاب این روزها به عنوان روز کازرون طی سال‌های مختلف ما را با مشکل چرخش «روز کازرون» و در نتیجه عدم تثبیت آن مواجه خواهد کرد. لذا به نظر بنده انتخاب روزی که تاریخ دقیق آن بر اساس تقویم خورشیدی مشخص باشد، مناسب‌تر خواهد بود.

7. آخرین ملاک از نظر بنده «قابلیت وحدت‌آفرینی» این روز است. روزی که نتواند در سطح شهرستان وحدت نسبی کازرونی‌ها (خصوصاً نخبگان آنها) را همراه داشته باشد، نخواهد توانست رسالت خود در سطح ملی انجام دهد.

به نظر شما چه روزهایی در تقویم کازرون وجود دارد که از ظرفیت و استعداد کاندیدا شدن برای انتخاب روز کازرون برخوردار است؟

برای اینکه انتخاب بهتری صورت بگیرد، ترجیح می‌دهم به جای چند روز تنها یک روز را پیشنهاد کنم.

پیشنهاد شما چه روزی است؟

من مشخصاً روز 19 اردیبهشت را پیشنهاد می‌کنم. به نظر من این روز از تمام ویژگی‌های گفته شده برخوردار است. در روز 19 اردیبهشت 57، کازرون نه «ملی» بلکه «جهانی» شد. به واسطه‌ی حماسه‌آفرینی‌ مردم کازرون در این روز و تداوم قیام آنها در روزهای بعد بسیاری از رسانه‌های جهان از کازرون و مردم بپا خواسته‌ی آن یاد و تجلیل کردند.

گرچه مسیر شهادت در جریان مبارزات انقلاب اسلامی در کازرون در این روز با خون سرخ شهید محسن‌پور آغاز و یک روز بعد با خون شهیدان دست‌داده و محمدی تداوم یافت اما نکته‌ی مهم آن است که «عموم مردم کازرون» به صورت «خودجوش» در خلق این حماسه نقش‌آفریدند.

در آن ایام در تمام اعلامیه‌های مبارزاتی در نقاط مختلف کشور از قیام مردم کازرون یاد ‌شده است. شدت این قیام به حدی بود که حکومت مجبور به گسیل نیروهای نظامی از برخی شهرهای مجاور برای سرکوب مردم کازرون شد.

یاد قیام مردم و شهدای کازرون در اعلامیه‌های مراجع، علما و روشنفکران الهام‌بخش‌ شهرهای دیگر شد و نقش مهمی در شتاب‌بخشیدن به پیروزی انقلاب ایفا کرد. در این روز نام کازرون «به تنهایی در کنار نام قم» به عنوان خواستگاه انقلاب قرار گرفت. چهلم شهدای اردیبهشت کازرون در بسیاری از شهرهای کشور جریان‌آفرین شد.

به نظر بنده این روز می‌تواند به عنوان «محور وحدت کازرونی‌ها» برکات بسیاری برای شهرستان ما داشته باشد. ما متأسفانه بعد از پیروزی انقلاب تاکنون نتوانسته‌ایم از این دستاورد بزرگ آنچنان که شایسته است حراست کنیم.

به نظر من اکنون که انتخاب روزی با نام «کازرون» مطرح شده است می‌بایست از این فرصت بیشترین بهره‌برداری را در «سطح ملی» به عمل آورد.

علاوه بر آنچه در پاسخ به پرسش اول درباره‌ی استفاده از ظرفیت «روز کازرون» در رشد و شکوفایی شهرستان گفته شد، می‌توان با پی‌گیری مجدانه از صدا و سیما به عنوان بزرگ‌ترین رسانه‌ی کشور خواست که اگر قرار است ملی باشد و ملی عمل کند یکی از جلوه‌های چنین عملکردی تولید و ساخت و پخش مستندهای متعدد درباره‌ی «روز کازرون» و شهرهای مشابه در سطح ملی است.

 

انتشار در کازرون نما