توحید .:. آثار و مقالات رضا صنعتی

توحید .:. آثار و مقالات رضا صنعتی

رضا صنعتی هستم؛ متولد 1357، اهل کازرون فارس
در اینجا آثار و نوشته‌های خود را منتشر می‌کنم. امید که هم مورد استفادۀ شما و هم توشه‌ای برای آخرتم باشد.

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

پرسش‌هایی درباره‌ی حجاب

شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۸۷، ۱۰:۴۰ ق.ظ

***

اشکال: استدلال کاملاً مخدوش است. سئوال این است که آیا هر چه در دین واجب شمرده شده دولت اسلامی می‌تواند آنرا برای مردم تکلیف کند؟ پس هر کس که نماز نمی‌خواند را هم مجازات کنید؟ دوم اینکه الزامی بودن حجاب برای غیر مسلمانان از کدام قاعده شرعی می‌آید؟

 پاسخ: این درست است که هرچه در دین حرام یا مذموم اعلام شده است لزوماً ممنوعیت قانونی ندارد و همچنین تمام آنچه واجب شده الزام قانونی ندارد. آری برخی از امور گناه است اما جرم نیست اما تمام گناهانی که از جنبه‌ی فردی خارج شده و سلامت جامعه را تهدید می‌کند جرم نیز محسوب می‌شود. عدم رعایت پوشش اسلامی تنها جنبه‌ی فردی و شخصی نداشته بلکه باعث آلوده شدن فضای فرهنگی جامعه و گسترس فساد و فحشا می‌شود لذا دولت اسلامی می‌توان با مرتکبین به این گناه برخورد کند.

الزامی بودن حجاب برای غیر مسلمان‌ها نیز از احکام حکومتی اسلام است.

 ***

اشکال: این نظر شخصی و دینی شماست نظر اقلیت‌های دینی فکر می‌کنم این نباشد زیرا بر اساس قوانین کشورهای اروپایی تظاهر به یک فکر دینی است که ممنوع می‌باشد درست است از نظر ما غلط است فکر می‌کنم این حجابی که ما به زور به شهروندانی خصوصاً تهرانی اعمال می‌کنیم آبروی خانمای باحجاب را می‌بریم! در لبنان و بقیه کشورهای اسلامی مثل مالزی و اندونزی و غیره حجاب خیلی بهتر و راحتر است.

 پاسخ: دوست عزیز! ما دقیقاً قوانین برخی کشورهای اروپایی را زیر سئوال برده‌ایم و آنها باید پاسخگوی رفتار ضد اسلامی خود باشند. در آن کشورها تظاهر به هر فکر دینی ممنوع نیست به عنوان مثال در همان کشورها معابد و مساجد علناً فعال هستند. رفتار آن کشورها حتی با اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر (که ادعای التزام به آنرا درند) مخالف است زیرا بر اساس این اعلامیه هر کس در عمل به دستورات دینی خود آزاد است.

 ***

اشکال: هرچند توجیه جنابعالی درباره‌ی بی‌حجابی در خارج را نپذیرفتم اما سوال من این است که الزام به حجاب در کشور را که بعضاً با توسل به زور و ضرب و شتم و هتاکی به دختران جوان توأم می‌باشد را بر اساس چه ملاک و معیاری ارزیابی می‌کنید و آیا آنرا جایز می‌دانید یا خیر ؟ تا آنجا که من از آیات قرآن برداشت کرده‌ام توصیه به حجاب که از آن به وجوب حجاب یاد می‌شود حتی منجر به کیفر اخروی هم نمی‌گردد چه رسد به اینکه فردی یا حکومتی برای آن مجازات دنیوی برقرار کند یا اقدام به هتک حرمت افراد نماید!

 پاسخ: برداشت شما درباره‌ی گناه عدم رعایت حجاب آن هم در محیط علنی جامعه و نوع عقوبت آن کاملاً اشتباه است. قوانین اسلامی را می‌بایست به صورت یک مجموعه دید. قرآن و سنت در کنار یکدیگر هستند و اجتهاد وسیله‌ی برداشت از این دو منبع برای بیان حکم خداوند است.

اسلام برخلاف بسیاری از مکاتب رایج تنها یک مکتب و سلیقه‌ی فردی نیست بلکه یک دین اجتماعی نیز می‌باشد که ادعای توانایی اداره‌ی جامعه را دارد. اگر بی‌حجابی مثل شکم‌پرستی بود که گناه و ضرر آن تنها متوجه فرد گناهکار می‌شد دلیلی نداشت که با وضع مقررات اجتماعی با آن برخورد شود اما ضرر بی‌حجابی تنها متوجه شخص گناهکار نیست بلکه این گناه باعث آلودگی اجتماع و ترویج بی‌بند و باری‌های اخلاقی نیز می‌شود لذا وظیفه‌ی اجتماعی مسلمانان امر به معروف و نهی از منکر بدحجابان است لکن هیچ کس حق ندارد خودسرانه مرحله‌ی سوم امر به معروف و نهی منکر (برخورد فیزیکی با افرادی که علناً گناه می‌کنند) را انجام دهد و این وظیفه تنها بر عهده‌ی مراجع قانونی (مثل نیروی انتظامی و قوه‌ی قضاییه) گذاشته شده است. مراجع قانونی نیز می‌بایست در برخورد با گناه مرحله به مرحله عمل کنند و اگر نیاز به تعزیر مجرمین است پس از حکم قاضی و مطابق با قانون باشد. به هر حال هیچ کس برخوردهای غیرقانونی را (به فرضی که اتفاق افتاده باشد) تأیید نمی‌کند.

 ***

اشکال: آیا پیامبر هم این‌ کار را کرد؟ علی (ع) چطور؟ این سوال را فقط جهت اطلاع خودم می‌پرسم نه رد فرمایشات شما. اگر پاسخ بفرمایید ممنون می‌شوم

 پاسخ: پرسش شما به عنوان بیان مصادیقی از رفتار پیامبر اسلام(ص) و یا امیرالمؤمنین علی(ع) در مورد برخورد با افرادی که پوشش شرعی را رعایت نمی‌کردند نیاز به بررسی تاریخی دارد که متأسفانه بنده تاکنون این بررسی را انجام نداده‌ام اما از برخی روایات حساسیت فراوان پیامبر اسلام(ص) و امیرالمؤمنین علی (ع) نسبت به این قبیل موضوعات برداشت می‌شود.

در اینجا چند نکته قابل تذکر است:

1. برخورد با اشخاصی که حدود شرعی پوشش را رعایت نمی‌کنند از قواعد کلی اسلام همچون لزوم صیانت جامعه از گناه علنی در محیط اجتماع، لزوم برخورد با مفسدین و اصل امر به معروف و نهی از منکر برداشت می‌شود.

2. مسلمین در صدر اسلام پس از نزول آیه‌ی «حجاب» پوشش اسلامی را رعایت می‌کردند

3. پوشش‌های زننده‌ای که بعضاً در جامعه‌ مشاهده می‌شود از اختصاصات عصر و زمان ما و ارمغان نوظهور فرهنگ غربی است و الا این میزان از برهنگی و پوشش‌های مهیّج در عصر زمان پیامبر اسلام (ص) و ائمه‌ی اطهار(ع) حتی در میان کفار باب نبوده است و سابقه‌ی طولانی ندارد.

 ***

اشکال: قانون‌گذاران کشورهای دیگر، قوانین کشور خود را بر مبنای واجبات دینی تعین نمی‌کنند، بلکه بر اساس صلاح‌دید و شرا یط روز جامعه قانون گذاری می‌کنند، چون داعیه‌ی حکومت دینی ندارند و دلیلی نمی‌بینند که از دریچه‌ی دید شما به موضوع نگاه کنند بنابراین همان‌قدر که اجرای واجبات دینی در ایران مهم است، پیروی از اجرای قانون مصوب در آن کشورها برای حفظ قوام جامعه‌ی آنها بسیار مهم است. اگر 90 درصد مردم یک کشور فکر می‌کنند که حجاب به قوام جامعه‌ی آنها صدمه می‌زند، همان‌طور که اقلیت‌ها در ایران بخاطر قانون حجاب را رعایت می‌کنند. مسلمانان محجبه هم باید قوانین جاری در کشورهای دیگر را مراعات کنند تا بتواند از تمام مزایایی که به خاطرش در آن کشور زندگی می‌کنند بهره‌مند شوند، در غیر این صورت چرا یک کشور اسلامی را برای سکونت انتخاب نمی‌کنند؟

 پاسخ: برادر عزیز! ما نگفتیم آنها قوانین کشور خود را باید بر اساس دین ما تنظیم کنند اما انتظار داریم که مانع مسلمانان ساکن در آن کشورها برای عمل به واجبات دینشان نشوند. همچنان که کشور ما مانع از عمل اقلیت‌های دینی به واجبات دینشان نمی‌شود.

برادر عزیز! آنها از نفوذ اسلام می ترسند و برای جلوگیری از حجاب انگیزه‌های سیاسی دارند و الا رعایت حجاب حتی به قوام فرهنگی و اجتماعی جامعه‌ی آنها نیز کمک خواهد کرد. علاوه بر این هیچ‌گاه 90 درصد مردم آن کشورها نیز به مجبور کردن مسلمانان به مخالفت با دستورات اسلام رای نداده‌اند.

رفتار کشورهای اروپایی در اجبار مسلمانان به مخالفت با دستورات دینی خود مخالف صریح اعلامیه جهانی حقوق بشر هم هست چون طبق این اعلامیه هرکس در عمل به دین خود آزاد است. اما لزوم رعایت حجاب برای غیر مسلمانان هیچ مخالفتی با دستورات دینی آنها ندارد

 ***

اشکال: آیا فقط در ایران مسلمان داریم؟ یعنی شما بهتر از بقیه کشورها اسلام را می شناسید؟! برای اطلاعتان در هیچ کشور مسلمانی حجاب اجبار نیست. البته در بعضی شهرهای مذهبی مانند مکه و مدینه اجباریست ولی نه در همه شهرها. کدام کشور مسلمان را می شناسید که حجاب اجباری باشد؟

بعلاوه شما می فرمایید حجاب در دین اسلام اجباری است. خب چرا در مملکت اجباری است؟ مگر همه در ایران مسلمانند؟ مگر نگفته اند لا اکراه فی الدین! چرا باید اجبار باشد بر حجاب؟! می خواهیم با زور افراد را وارد بهشت کنیم؟!!! سعی کنید اگر می خواهید با منطق حرف بزنید منطقتان را همه قبول کنند نه اینکه بگوییم چون در دین ما اجباریست همه باید بپذیرند

 پاسخ: دوست عزیز! در فهم مسایل اسلامی رای اکثریت ملاک نیست بلکه ما مبانی مکتبی خود را داریم و دیگر کشورها هم مبانی خودشان را.

امتیاز ما بر سایر کشورهای اسلامی این است که کشورمان بر اساس فقه شیعی اداره می‌شود و بزرگ‌ترین مرجع دینی ما همان بالاترین مرجع سیاسی کشور است و این مساله ما را در عمل به تعالیم اسلام پیشگام کرده است.  

آیه‌ی «لااکراه فی‌ الدین» مربوط به مجبور کردن کفار به پذیرش اسلام است نه الزام مسلمانان به رعایت قوانین دینشان اما خداوند متعال در آیه 36 از سوره مبارکه‌ی احزاب می‌فرمایند: «وَ ما کانَ لِمؤْمِن وَ لا مؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّه وَ رَسوله أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرهِم: وقتی خداوند و رسول او امری می‌کنند هیچ گونه اختیاری برای هیچ زن و مرد مسلمانی در مخالفت با آن امر وجود ندارد.»

بخشی از پاسخ پرسش شما را در ضمن پاسخ سئوالات دیگر عزیزان داده‌ام.

نظرات  (۱۹)

ایراداتی به پاسخ شما در مورد اشکال پنجم
(پاسخ: برادر عزیز! ما نگفتیم آنها قوانین کشور خود را باید بر اساس دین ما تنظیم کنند اما انتظار داریم که مانع مسلمانان ساکن در آن کشورها برای عمل به واجبات دینشان نشوند. همچنان که کشور ما مانع از عمل اقلیت‌های دینی به واجبات دینشان نمی‌شود.)
آیا تخریب حسینیه دراویش گنابادی در اصفهان (30 بهمن گذشته) رعایت حقوق اقلیت ها در ایران محسوب میشود؟ در ایران حقوق اقلیتهایی رعایت میشود که در جامعه جهانی دارای حامی هستند، مثل مسحیت ویا یهودیت. حتی زرتشتیان در ایران با محدودیتهای بسیاری مواجهند.
(برادر عزیز! آنها از نفوذ اسلام می ترسند و برای جلوگیری از حجاب انگیزه‌های سیاسی دارند و الا رعایت حجاب حتی به قوام فرهنگی و اجتماعی جامعه‌ی آنها نیز کمک خواهد کرد. علاوه بر این هیچ‌گاه 90 درصد مردم آن کشورها نیز به مجبور کردن مسلمانان به مخالفت با دستورات اسلام رای نداده‌اند.)
آیا ما قوانینی برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی وضع نکردیم و از نفوذ فرهنگ غربی نمیترسیم؟ آیا ما باید تشخیص دهیم که حجاب برای جامعه آنها سود مند است یا خودشان؟ همانطور که ما میخواهیم ظاهر جامعه اسلامی خود را حفظ کنیم، آنها هم میخواهند ظاهر جامعه غربی خود را حفظ کنند. بسیاری از مسلمانان برای بدست آوردن ملیت آن کشور ها هنگام سوگند تقیه میکنند. برای حجاب هم تقیه کنند www.balagh.net
(رفتار کشورهای اروپایی در اجبار مسلمانان به مخالفت با دستورات دینی خود مخالف صریح اعلامیه جهانی حقوق بشر هم هست چون طبق این اعلامیه هرکس در عمل به دین خود آزاد است. اما لزوم رعایت حجاب برای غیر مسلمانان هیچ مخالفتی با دستورات دینی آنها ندارد)
همانطور که اعلامیه جهانی حقوق بشر بطور کامل از نظر دولت ما پذیرفته نیست ، چرا باید توقع داشته باشیم که آنان پایبند اعلامیه جهانی حقوق بشر باشند. ممکن است حجاب با واجبات دینی اقلیتها در تضاد نباشد ،اما با اصول آزادی ها فردی در تضاد است که این اصول هم بخشی از اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد.



با سلام و تشکر از پرسش شما
لطفا پاسخ خود را اندکی پایین تر بخوانید.
منظورتون از دین اسلام کدوم دینه؟ دینی که تا 25 سال پیش و بعد از انقلاب برای حجاب اجباری نداشت؟ آیا در کشورهای عربی حجاب مثل غل و زنجیر افتاده به پای زن و دخترها؟ همه می دنیم که در زمان پیامبر هم حجاب الزامی نبوده.
همه می دونیم که اسلام در ایران از اسلام واقعی زمین تا آسمون فاصله داره واسه همین هم هست که جوونها اینقدر از دین گریزان هستند از بس توی ایران به نام دین و اسلام عشق و آزادی و شادی رو از زندگی مردم دورکردید.
به خدا این کارهایی که شما می کنید خیانت به دین اسلام است.



پاسخ پرسش شما را در ضمن پاسخ پرسش دیگر دوستان داده‌ام. گمان می‌کنم که پاسخ‌ها را با دقت مطالعه نکرده باشید لذا توصیه می‌کنم که آنها را مجدداً با دقت بیشتری بخوانید.
اما اگر کسی گمان می‌کند که با انجام گناه شادی جامعه و جوانان افزوده خواهد شد در اشتباه بزرگی است چرا که لذت گناه زودگذر و غم و اندوه و گرفتاری ناشی از آن طولانی است.
۰۶ اسفند ۸۷ ، ۱۴:۰۰ پاسخ به علی
برادر گرامی! به علت محدودیت فضا پاسخ پرسش های شما را در این قسمت نوشته ام:
1. دوست عزیز! درویش‌گری دین نیست تا پیروان آن جزو اقلیت‌های دینی محسوب شوند. دراویش یک فرقه‌ی انحرافی از شیعه هستند که در جریان تخریب حسینه‌ی آنها در قم نیز اسناد و مدارک غیر قابل انکاری از ارتباط سازمان یافته‌ی آنها با بیگانگان کشف شد. به هر حال برخورد با این فرقه‌ی انحرافی توسط خود شیعیان صورت می‌گیرد.
2. هم‌میهنان زرتشتی نیز از آزادی‌های مدنی و مذهبی برخوردار بوده حتی دارای نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند. بزرگان آنها خود بارها بر این مساله تاکید کرده‌اند.
3. فساد اخلاقی غربی و شرقی نمی‌شناسد و بسیاری از کشورها برای مقابله با فساد اخلاقی محدودیت‌هایی را اعمال کرده و می‌کنند. ما نگفتیم که کشورهای دیگر باید برای اداره‌ی کشور خودشان به تشخیص ما عمل کنند بلکه گفتیم حجاب نه تنها به قوام جوامع غیر اسلامی ضربه نمی‌زند بلکه به قوام فرهنگی و اجتماعی آن جوامع نیز کمک خواهد کرد.
4. مساله‌ی تقیه (جز در موارد بسیار خاص) در حجاب راه ندارد
5. تعالیم دینی مقدم بر اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر است. ما اعلامیه را در مواردی که با تعالیم دینمان مخالف باشد قبول نداریم. اما انتقاد ما به کسانی است که این اعلامیه را به صورت کامل پذیرفته‌اند اما بر خلاف آن عمل می‌کنند.
با تشکر
توحید
برادر عزیز، قطعا چنین بحثهایی در چند چند سطر کو تاه به نتیجه نمی رسد
چون که شما و هم همفکران شما در بحث ها، خود را در پس تعالیم دینی و اسلامی مخفی میکنید که مردم بی آلایش و ساده دل به آن ایمان دارند و در نتیجه در تئوری مجبورند شما را تایید کنند چون دشمن اسلام نیستند. اما در عمل به اسلامی پایبند هستید که که فقط ضامن ظواهر ومنافع خواص باشد
شما از فساد در کشور های غربی دم میزنید و چشم خود را بر روی فساد موجود در کشور ما بسته ایید. وجود چنین فسادی را با توجه به رعایت حجاب در ایران چگونه توجیه میکنید. فکر نمیکنید که نوع برخورد اسلامی شما و پافشاری به عقاید من در آوردی ،مردم را نسبت به دین اسلام و تشیع بد بین نموده؟
یادتان باشد که مردمی در ایران انقلاب کردند که زیر تبلیغ مستقیم رسانه های تحت کنترل غرب زندگی میکردند و هنوز مسلمان بودند و چند صد سال بدون وجود امکانتی که جمهوری اسلامی برای تبلیغ در اختیار دارد دین خود را حفظ کردند. پیشنهاد میکنم که بروید و مشکل را در خود جستجو کنید و دست از نصیحت کردن و ارشاد (؟؟؟؟؟) مردم بردارید و آنچه را برای خود میپسندید برای دیگران هم بپسندید ( نه فقط حجاب را). فکری به حال مسئولین متعهد (غیر متخصص) با مدارک جعلی ... بکنید . مردم خودشان خجالت میکشند و حجابشان را رعایت میکنند.
در ضمن من دو سه سالیست در یک کشور خارجی زندگی میکنم. غیر از حجاب، شما اسلام را میتوانید اینجا پیدا کنید ، اما همانطور که خود میگویید حساب ملتها از دولتهایشان جداست ، بگذریم...گند زدید.
۱۳ اسفند ۸۷ ، ۱۱:۰۷ پاسخ به علی
برادر عزیز!
سلام
1. بنده یک طلبه‌ی ساده هستم و وظیفه‌ام دفاع از اسلام و احکام آن است نمی‌دانم شما چگونه به خودتان حق می‌دهیم که بدون آنکه نسبت به افراد شناختی داشته باشید درباره‌ی آنها قضاوت‌ کنید؟!
2. علت پذیرش اسلام توسط مردم ما سادگی آنها نیست! آنها از اعماق وجودشان به اسلام اعتقاد دارند چون غالبا فطرت خود را با هواهای نفسانی نیالوده‌اند.
3. حوزه‌های علمیه نه تنها از هیچ عقیده‌ی بدون پشتوانه‌ی دینی دفاع نمی‌کنند بلکه به مقابله با آنها نیز می‌پردازند.
4. من منکر تاثیر منفی برخی از رفتارهای بد و عملکردهای اشتباه برخی از مسئولان در باورهای برخی از افرادی که از اعتقادی قوی برخوردار نیستند نمی‌شوم
5. درصد قابل توجهی از فسادهای موجود در جامعه‌ی ما ناشی از تاثیرات غیرقابل کنترل فرهنگی غرب است.
6. اغلب مردم و جوانان ما همچنان تا سر حد جان پای‌بند اعتقادات اسلامی خود هستند. کافی است خدای ناخواسته جنگی رخ دهد آنگاه مطمئن باشد حضور جوانان در این میدان به مراتب بیش از جنگ هشت ساله خواهد بود.
7. اسلام عبارت است از ایمان و عمل صالح، ایمان که نباشد اسلام هم نیست و عمل غیرمسلمانان حتی اگر کامل هم باشد (که نیست) در نظام ارزش گذاری اسلام وزنی ندارد.
با معذرت از پیش داوری , خدا همه ما را هدایت کند.
موفق باشید
انصافا استفاده کردم
۲۴ اسفند ۸۷ ، ۰۴:۰۹ مهدی تقی نژاد
سلام و درود
از لطف شما ممنونم.
۲۷ اسفند ۸۷ ، ۰۴:۲۱ حسین رضوی فرد
با سلام و احترام
وبلاگ شما در "باغ نظر" لینک شد
با پست جدید(شعر طنز) به روزم و حضور و نظر شما را می ستایم.
سلام
نوروزتان مبارک
در آغاز سال جدید گردهم می‌آییم تا دیدارها و دوستی‌های مجازی را به حقیقی تبدیل کنیم، از دغدغه‌هایمان بگوییم و بشنویم، با مسئولان شرکت‌های اینترنتی شهرمان آشنا شویم، مشکلاتمان درباره‌ی خدمات اینترنتی در شهر را بگوییم و از مشکلات آنها بشنویم، مسئولان شهرمان را از نزدیک ببینیم و آنها نیز با جمعیت انبوه نویسندگان و بازدیدکنندگان وبلاگ‌ها و وب‌سایتهای کازرونی و دغدغه‌های آنها آشنا شوند.
پس منتظر حضور گرم شما هستیم
وعده ما: چهارشنبه 5 فروردین 88 (مطابق با ساعت رسمی کشور)
عنوان همایش: تارنمای سبز
زمان: 9:30 صبح تا 12:30 ظهر
مکان: کانون فرهنگی رضوان (بسیج سابق)
شرکت کنندگان: نویسندگان، خبرنگاران، عکاسان و بازدیدکنندگان سایت‌ها و وبلاگ‌های کازرونی، مدیران شرکت‌های اینترنتی و جمعی از مسئولان شهرستان
راستی فراموش نکنید که عیدی‌تان را هم بگیرید.
خبرهای بیشتر از همایش را در «کازرون نما» بخوانید.
منتظر شما هستیم
سلام جناب صنعتی!
سال جدید را به شما تبریک می گویم و سالی همراه با موفقیت و شادکامی برای شما و خانواده محترمتان آرزو دارم
بهاری باشید.
۰۷ فروردين ۸۸ ، ۲۱:۳۶ محمد حسین مرحمتی زاده
سلام استاد عزیز
میخواستم از بابت برگذاری همایش تشکر کنم. توفیقاتتان بدوام.با مطلبی پیرامون خلاقیت منتظر نظر خلاق شما هستم.
سال جدیدتان سرشار از ایده های نو
۰۸ فروردين ۸۸ ، ۱۹:۳۲ حسین فروزنده
سلام
سال نو مبارک
بروزم و چشم براه
شا حق
۱۰ فروردين ۸۸ ، ۰۴:۳۴ حسین رضوی فرد
با سلام و احترام
با طنز "گردهمایی وبلاگ نویسان" به روزم.
سلام حاج آقا رضا
آشنایی با شما که دیرین است و مفتخرم به این آشنایی
آنچه در مورد شما گفتم از صمیم قلب بود و خدا میداند که با دوستان هم راجع به خوبی و مهربانی شما صحبت کردیم
زحمات شما در همایش تارنمای سبز قابل ستایش است و لایق تقدیر
از اینکه به قهرمان سرزدید کمال تشکر دارم
با سلام و احترام
با "آدمهای کوکی" و زین پس هر ده روز به روزم و بلندای نظر شما را متر می کنم.
سلام استاد عزیز
خسته نباشید و دستتان درست.
یا علی
سلام خسته نباشید مطالب بسیار خوبی بود چرا به روز نمی کنید؟؟؟؟؟
دوست عزیز اول اینکه در قرآن ذکر شده به زنان مومن بگو حجاب داشته باشند خیلی از خانمها ممکنه مسلمان باشند ولی الزاما مومن نباشند چون این هم در قران ذکر شده مسلمان بوده دلیل بر مومن بودن نیست بعد از انقلاب حجاب یکی از قوانین الزامی شد منظورم اینه همانگونه که اجباری شده پس امکانش هست اختیاری هم بشه.در ضمن لطفا در مورد امنیت خانومها در ایران و مخصوصا تهران با یکی از کشور های اروپایی نظیر سویئس مقایسه ای بشه بد نیست .




خواهر عزیز
سلام

1. مؤمن در آیه‌ی مذکور به معنای زنانی است که به دین اسلام ایمان آورده‌اند.

2. الزامی شدن حجاب پس از انقلاب به علت اسلامی شدن حکومت بود نه سلیقه‌ی انقلابیون.

اسلام رعایت حجاب را الزامی دانسته است و حکومت اسلامی موظف به پاسداری از این قانون است.

3. یکی از عواملی که امنیت زنان را جامعه‌ی اسلامی با مخاطره مواجه می‌سازد، عدم رعایت حجاب اسلامی از سوی برخی از بانوان و سوء استفاده‌ی برخی از مردان هرزه است.

4. بله! اگر چنین مقایسه‌ای به صورت دقیق انجام شود نتایج جالبی به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">