به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، سه شنبه، 2 اردیبهشت خبری مبنی بر «خاطرات هاشمی از فتنه 88» نتوانست از ارشاد قم مجوز بگیرد بر روی خروجی «خبرگزاری دانشجو» قرار گرفت که رضا صنعتی، نویسنده این کتاب صحبت های علی اسماعیلی را تکذیب کرد. متن تکذیبیه حجت الاسلام رضا صنعتی به شرح زیر است:

 ***

اخیراً عباراتی به نقل از جناب آقای علی اسماعیلی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد دولت دهم) با تیتر «"خاطرات هاشمی از فتنه 88" نتوانست از ارشاد قم مجوز بگیرد/ به دلیل مشغله کاری نتوانستیم کتاب را دوباره بررسی کنیم» در خبرگزاری دانشجو منتشر شده است.  

بر اساس این متن، آقای اسماعیلی در مصاحبه با خبرگزاری مذکور درباره‌‌ی عدم اعطای مجوز نشر به کتاب «هاشمی در سال 88» مدعی شده است: «این کتاب در زمان تصدی‌ام برای اخذ مجوز به وزارت ارشاد قم فرستاده شده بود که طبق بررسی‌های انجام گرفته از سوی بررس این وزارتخانه، اجازه انتشار پیدا نکرد. وی ادامه داد: کتاب مجدداً برای بررسی به وزارت ارشاد کل فرستاده شد، در آن زمان نیز آقای دری مسئولیت داشتند که به دلیل مشغله کاری نتوانستند به این کتاب رسیدگی کنند؛ در دوره مسئولیت بنده نیز به دلیل حجم بالای کتاب فرصت خواندن و بررسی کتاب فراهم نشد.»


در این مصاحبه‌ی کوتاه ادعاهای خلاف واقع متعددی وجود دارد که به آنها اشاره می‌شود.

 

1. کتاب «هاشمی در سال 88» در تاریخ 10 خرداد 1390 برای اخذ مجوز نشر به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تحویل شد. نظر نهایی اداره کل ارشاد قم مبنی بر غیرمجاز بودن کتاب در تاریخ 22 تیر 1390 (پس از 43 روز) به نویسنده اعلام شد. نویسنده از همان زمان پی‌گیری‌های خود برای کسب مجوز کتاب از وزارتخانه‌ی ارشاد را آغاز کرد که به عنوان نمونه می‌توان به نامه مورخ 21 شهریور 1390 به وزیر وقت ارشاد (به شماره ثبت 92829 در دبیرخانه وزارتی) اشاره کرد.

 

2. پس از تغییر مدیر کل ارشاد قم، مدیر جدید در تاریخ 19 دی 1390 با ارسال کتاب و اسناد مربوط به آن تصمیم‌گیری درباره‌ی کتاب را به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد سپرد. نویسنده‌ی کتاب در همان تاریخ نامه‌ای را خطاب به جناب دری (معاونت فرهنگی وقت وزارتخانه) درباره‌ی این کتاب نوشت که به شماره 156402/90/13 در دبیرخانه‌ی معاونت امور فرهنگی وزارت ثبت شده است.

 

با این حساب از مجموع بیش از دو سال و دو ماه تعلیق این کتاب (در دولت دهم) تنها کمتر از هفت ماه از آن، مربوط به توقف کتاب در قم است. به عبارت دیگر کتاب مذکور بیش از یک سال و نیم (29 ماه) در معاونت فرهنگی وزارتخانه متوقف مانده است.

 

این در حالی بود که معاون فرهنگی وقت وزارت ارشاد اعلام می‌کرد که 48 ساعته مجوز نشر می‌دهیم! (ر.ک: خبرگزاری فارس، 17 دی 1390)

 

3. برخلاف ادعای جناب آقای اسماعیلی، کتاب «هاشمی در سال 88» علاوه بر دو بررس قم توسط بررسین وزارتخانه نیز مطالعه و ارزیابی شد. در همین راستا در تاریخ 20 خرداد 91 جلسه‌ای در دفتر اداره‌ی کتاب وزارتخانه با حضور بنده و یکی از مسئولان بررسی کتاب گذاشته شد که اینجانب به صورت مستند به اشکالات وی پاسخ دادم. پس از این جلسه کتاب به ارزیاب چهارم سپرده شد اما آخرین جوابی که بنده از وزارت ارشاد دولت دهم درباره‌ی این کتاب شنیدم، استعلام از حراست وزارتخانه و در نتیجه مخالفت آن حراست با انتشار کتاب بود!