پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری یک شخصیت دینی ضربه‌ی سنگینی به منافع مادی و معنوی استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا وارد آورد. آنها در طول 30 سال گذشته تمام سعی و تلاش خود را برای نابودی جمهوری اسلامی و تضعیف ارزش‌های آن بکار بردند.

تبدیل سفارت آمریکا به لانه‌ی جاسوسی، حادثه‌ی طبس، همکاری همه‌جانبه با صدام در جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران، بلوکه کردن اموال ایران در خارج از کشور، سرنگون کردن هواپیماى مسافرى ایران با 300 مسافر، حمله به سکوهاى نفتى ایران و... نمونه‌هایی از رفتارهای خبیثانه‌ی آمریکا با ملت ایران بوده است.

در طول 30 سال گذشته در کنار مقاومت و ایستادگی ملت در برابر روحیه‌ی استکباری آمریکا؛ برخی از گروه‌ها و جریان‌های خاص از سر ضعف، وادادگی، ساده لوحی یا غرض ورزی نغمه‌ی رابطه با آمریکا سر داده‌اند. امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(حفظه الله) اما همواره در مقابل این گروه‌ها ایستاده و منافع ملت را در مقاومت و ایستادگی در برابر آمریکا ارزیابی کرده‌اند.

آمریکا نیز در این مدت سعی کرده است تا روش‌های مختلفی را برای به تسلیم کشاندن ملت ایران بیازماید. بکارگیری زبان تهدید نظامی، همکای با صدام در جنگ، محاصره‌ و تحریم اقتصادی، اتخاذ روش‌های فرهنگی برای تهی کردن ملت مسلمان ایران از ایمان دینی و... روش‌های مختلفی است که آمریکا در مواجهه با ملت ایران بکار گرفته است.

اخیراً با روی کار آمدن اوباما (رییس جمهور جدید آمریکا)، این کشور تلاش کرد تا روش جدیدی را برای به تسلیم کشاندن ایران بیازماید. آمریکا این بار سعی کرد تا در عرصه‌ی دیپلماتیک با زبان نرم و شعار تغییر به ارسال پیام‌هایی مبنی بر تغییر روش خود و اعلام آمادگی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران روی آورد! روش جدید آمریکا موجب بروز برخی از رفتارهای منفعلانه در میان برخی از مسئولان شد به حدی که برخی از جریان هایی که در انتخابات ریاست جمهوری دهم موفق به کسب رأی مردم نشده بودند در آستانه ی 13 آبان ماه امسال از این نرمش به «معامله کشورهای بیگانه با دولت بر سر جنبش سبز» تعبیر کردند! مقام معظم رهبری اما در سخنان خود با دانش آموزان و دانشجویان ضمن انتقاد از سیاست های دوگانه ی امریکا صریحاً اعلام کردند:

«حرفهاى به‌ظاهر آشتى‌جویانه‌اى در این مدت زدند؛ اما هر وقت که لبخندى به روى مسئولین جمهورى اسلامى زدند، وقتى دقت کردیم، دیدیم خنجرى در پشت سرشان مخفى کرده‌اند؛ از تهدید دست برنداشته‌اند؛ نیتشان عوض نشده است. خنده‌ى تاکتیکى، لبخند و روى خوش تاکتیکى، فقط بچه‌ها و کودکان را فریب می دهد. یک ملت بزرگ با این تجربه، و مسئولین برگزیده‌ى یک چنین ملتى، اگر فریب بخورند، خیلى باید ساده‌لوح باشند؛ یا باید ساده‌لوح باشند، یا باید غرق در هوى‌ و هوس باشند؛ دنبال زندگى راحت و خوش و همراه با عافیت باشند؛ بخواهند با دشمن بسازند. والّا اگر مسئولین کشور باهوش باشند، دقیق باشند، مجرب باشند، پخته باشند، دل در گرو منافع ملت با همه‌ى وجود داشته باشند، گول لبخند را نمی خورند.»

نکته‌ی دیگری که در رفتار آمریکایی ها کاملا مشهود بود، آن بود که آمریکایی ها به دنبال تسلیم نمودن ایران در برابر اراده ی خود هستند لذا در همان زمانی که از راه لبخند زدن و ادعای تغییر در روش های خود این هدف را دنبال می کردند به دخالت در مسایل داخلی ایران و حمایت از جریان مغلوب در انتخابات و تشویق اغتشاشگران نیز روی آوردند! لذا مقام معظم رهبری خطاب به آنها فرمودند:

«آن روزى که آمریکا دست از استکبار بردارد، آن روزى که از دخالت‌هاى بی‌جا در امور ملتها دست بردارد، یک دولتى مثل بقیه‌ى دولتهاست، براى ما هم دولتى مثل بقیه‌ى دولتها خواهد بود؛ اما تا روزى که آمریکائى‌ها هنوز به طمعِ برگشتن به ایران و تجدید روزگارِ گذشته و عوض کردن تاریخ و به عقب بردن زمان باشند و بخواهند بر کشور ما مسلط بشوند، با هیچ وسیله‌اى نخواهند توانست ملت ما را به عقب‌نشینى وادار کنند؛ این را بدانند. و به این غائله‌هائى هم که بعد از انتخابات پیش آمد، دل خوش نکنند؛ جمهورى اسلامى قوى‌تر از این حرفهاست، عمیق‌تر از این حرفهاست، ریشه‌دارتر از این حرفهاست. جمهورى اسلامى با حوادث بسیار سخت‌ترى هم مواجه شده، که بر همه‌ى اینها فائق آمده؛ حالا چهار نفر آدمهائى که یا ساده‌لوح - حالا هرچه و با هر انگیزه‌اى؛ قضاوت نکنیم - هستند، یا با نیت بد و خباثت‌آلود، یا با نیت نه آنچنان بد، اما همراه با ساده‌لوحى و بد فهمیدن قضایا، با جمهورى اسلامى مواجه شده‌اند، اینها نمی توانند براى آمریکا در کشور ما فرش قرمز پهن کنند؛ این را بدانند: ملت ایران ایستاده است.»

به نظر می رسد اکنون هم آمریکا و هم طرفداران رابطه با این کشور باید به این نتیجه رسیده باشند که ملت ایران جز با تغییر واقعی روش آمریکا از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد. مقام معظم رهبری نیز در دی ماه 1386 در جمع دانشجویان دانشگاه های یزد فرمودند:

«آن روزی که رابطه با آمریکا مفید باشد اول کسی که بگوید رابطه را ایجاد بکنند خود بنده هستم.»